אופנהאמנותבעולםכללי

יצירת אמנות | כובע הנעל של אלזה סקיאפרלי וסלבדור דאלי

פורסם ע"יShoofra 17 ביוני 2021 אין תגובות
כובע הנעליים של אלזה סקיאפרלי וסלבדור דאלי
הפינה בה אנחנו מציגים נעליים שהן יצירת אמנות, ליטרלי – אמנים ויוצרים שהתייחסו לנעליים בעבודה שלהם. והפעם – אלזה סקיאפרלי וסלבדור דאלי:

מה דעתך על נעליים שהן כובע? ומה לגבי נעליים שהן כובע הוט קוטור אייקוני? אנחנו, כחובבי נעליים מושבעים, רק שמחים על ההזדמנות לדחוף עוד נעל גם על הראש, אבל אנחנו לא היחידים, כי כובע הנעליים של אלזה סקיאפרלי וסלבדור דאלי כבש את ליבן של הפאשנסטיות של שנות ה-30 והיה תקופה מסויימת לסמל סטטוס וידענות אופנתית. 

השם אלזה סקיאפרלי אולי לא מצלצל מוכר לרובנו אבל האמת היא שאלזה היתה בזמנו ה-מתחרה של מעצבת אחרת מאותה תקופה, קוקו שאנל. שאנל אמנם הרבתה לזלזל ביריבה שהגיעה לפריז מארץ המגף (והגישה שלהן לאופנה באמת הייתה שונה – שאנל עם הליטל בלאק דרס שלה התקשתה לקבל את העיצובים האוונגרדיים והצבעים הבוהקים בהם השתמשה סקיאפרלי), אבל לקהל הפריזאי זה לא באמת היה משנה – הם התאהבו בה מיד וכל משפיענית פוטנציאלית החזיקה לפחות סקיאפרלי אחד בארון.

החיבה של סקיאפרלי לסוריאליזם חיברה אותה בטבעיות לסלבאדור דאלי (ולאמנים נוספים בתחום), השניים הפכו לידידים קרובים והרבו לשתף פעולה. שני העיצובים המזוהים ביותר שלהם היו שמלה עם לובסטר ענק במרכזה וכובע הנעליים שלשמו התכנסנו.

דאלי, סקיאפרלי ושמלת הלובסטר

דאלי, סקיאפרלי ושמלת הלובסטר

דאלי היה חובב נעליים מושבע ואלו שימשו בין האלמנטים המובילים ביצירתו. הוא סיפר פעם שהוא נהנה מהמשחק איתן ומהיכולת לתת להן תכונות כמו-אלוהיות. לדבריו, נעליים הן האובייקט שהכי טעון בתכונות ריאליסטיות (שלא כמו כלי נגינה למשל) ולכן החיבור הסוריאליסטי חזק יותר. נשמע מבלבל? ברוך הבא לעולם של דאלי.

את ההשראה לכובע הנעליים קיבל דאלי מילדותו, אז נהג לגנוב למורה שלו את הנעליים ולשים אותן על הראש (איכסוש). שנים אח"כ צילמה אשתו, גאלה, את סלבדור הצעיר עם נעליים לראשו ולכתפיו, ומשם הדרך להוט קוטור של פריז היתה קצרה – הזוג הראשון שעיצבה סקיאפרלי היה מיועד לגאלה והוא אובזר בסוליות אדומות (שנים לפני לובוטן), בהמשך היא עיצבה זוג נוסף עם סוליות שחורות. 

ההשראה של דאלי והעיצוב המקורי של סקיאפרלי

ההשראה של דאלי והעיצוב המקורי של סקיאפרלי

הכובע, כצפוי, היה היסטריה. בהשראתו צצו עיצובים דומים (למשל הכובע של גרטה גרבו ב"נינוצ'קה" או זה של קתרין הלמונד ב"ברזיל") והיום אפשר לראות את העיצובים המקוריים במאט או ב-Palais Galliera בפריז.

הכובע המקורי והכובע של גרטה גרבו ב-Ninotchka

הכובע המקורי והכובע של גרטה גרבו ב-Ninotchka

ומה לגבי סקיאפרלי? היא סגרה את בית האופנה בשנות ה-50 וכמעט נשכחה לתמיד. אבל אז, ב-2012 קם לתחייה בית האופנה וכבר הספיק להפוך שוב לאחד השמות החמים בעולם האופנה (ביונסה, קים וליידי גאגא כבר מכורות), בעיקר בגלל העיצובים הסוריאליסטים ששומרים על הקו האמנותי שהנחילה אלזה לפני יותר מ-70 שנה, אבל הפעם בפרשנות עדכנית יותר, של המעצב דניאל רוזברי. ממליצים לעקוב אחרי מה שהוא עושה שם, זה מרהיב.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Schiaparelli (@schiaparelli)

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...