הפינה בה אנחנו מציגים נעליים שהן יצירת אמנות, פשוטו כמשמעו – אמנים ואמניות שהתייחסו לנעליים בעבודה שלהם.ן. והפעם – יקירת הסטוריז, יאיוי קוסמה:
בחודש האחרון נדמה שאי אפשר לפתוח אינסטגרם מבלי להיתקל בנקודות של יאיוי קוסמה, הישר מתוך התערוכה הענקית שלה במוזיאון תל אביב. ובצדק. אמנית הפופ-ארט היפנית (בת 92!) היא בין האמנים הכי גדולים של עולם האמנות העכשווי והעבודות שלה לא רק עוברות מסך בסטורי, הן גם מסע שסוחף את הצופה בהן לתוך העולם הנאיבי של הילדות, כמו פתח סודי אל האינסוף של הדמיון.
קוסמה נולדה ביפן ומשמעות השם הפרטי שלה הוא "חיים מלאים". היא העבירה כמה שנים בניו-יורק, טובות יותר ופחות, לצידם של אנדי וורהול, קלאס אולדנבורג ועוד (לא הייתה שם אהבה גדולה, צריך חתיכת אומץ כדי להיות אמנית צעירה וזרה לצד שמות גדולים כמו אלו. מה גם שבמהלך השנים האשימה אותם קוסמה בגניבה יצירתית). במהלך שנות ה-70 היא אשפזה את עצמה במוסד פסיכיאטרי בטוקיו ומאז היא מתגוררת ויוצרת משם.
הסימן שאולי הכי מזוהה עם קוסמה הוא נקודות הפולקה שלה. היא סיפרה בראיונות שהנקודות מסמלות בשבילה את השמש והירח, את האינסופיות של החיים ואת התמימות של הילדות. למעשה, הנקודות הן גם סימן להפרעה הנפשית שלה ולהזיות שחוותה כבר מגיל 10, אז ראתה את כל העולם מרוח בנקודות ובקווים.
אבל לא רק נקודות. קוסמה מזוהה, כמובן, עם דלעות (עוד זיכרון ילדות) וגם עם "פסלי ההצטברות" שלה – אוסף של רהיטים וחפצים שמכוסים בצורות פאליות, כביטוי לפחד שלה ממין ומיניות. ונעליים? גם אותן יש בשפע – מכוסות בנקודות או מכוסות באיברים זכריים, הנעליים של קוסמה, בדומה לאמניות נוספות, מייצגות את הנשיות והחשש שלה לאמץ ולהביע סממנים נשיים ברורים.
אז כשאתם.ן מבקרים.ות במוזיאון (אנחנו מקווים שדאגתם.ן לכרטיסים, כבר נהיה קשה להשיג), בין חדר אינסוף אחד למשנהו – חפשו קצת נעליים, צלמו ושלחו לנו.