אופנההפינה המאוירתכלליקולנוע

צריך לראות | האופנה של משפחת טננבאום

פורסם ע"יShoofra 24 באפריל 2022 אין תגובות
האופנה של משפחת טננבאום

פינה מאוירת המוקדשת לתלבושות הכי אייקוניות מהסרטים ולהשפעה שהיתה להן על עולם האופנה. מאיירת: Yanori

מתישהו ב-20 השנים האחרונות בטח יצא לך לפגוש את משפחת הגאונים הניו-יורקית, הלוא היא משפחת טננבאום, The Royal Tenenbaums. אנחנו מתכוונים כמובן לסרט האלמותי של ווס אנדרסון, האיש שהגדיר מחדש את האסתטיקה הקולנועית. 

הסרט עסק בסיפור של משפחה בדעיכה וליווה את שלל הדמויות האקסצנטריות המרכיבות אותה. הוא בחן את מערכות היחסים המורכבות בתוך משפחה מפורקת והצליח להגדיר דור שלם של בוהמיינים אמריקאים. ויחד עם זאת, משפחת טננבאום הוא קודם כל מפגן מרשים של שפה ויזואלית ייחודית, כזאת שתגרור עשרות חיקויים והעתקות. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @pinkywabby

האסתטיקה הווס אנדרסונית היא כבר ז'אנר בפני עצמו – הדיאלוגים השנונים, דמויות אקסצנטריות, פלטת הצבעים הרוויה, הסימטריה, תשומת הלב לפרטים – אלו רק חלק מהמרכיבים שאפשר לראות בכל סרטיו של אנדרסון. הויזואליה הזאת עוסקת ביצירת יופי וסדר מתוך מחלוקת ואי-סדר. מבחינתו, אם רק נסדר קצת את הדברים נוכל ליצור גרסה חדשה של העולם, בה הקווים מקבילים, הסימטריה מושלמת וכל הצבעים מתאימים. אפשר להשוות את העבודה שלו לזאת של אספן, המפגיש בין פריטים שונים ומסדר אותם בתצוגה ייחודיות ומסודרת.

עיקר כוונתו של אנדרסון היא לנסות לתקן את הדברים באמצעות העיקשות הבלתי נלאית לסדר. או.סי. די. משהו. לכן, תשומת הלב לפרטים וההקפדה הקיצונית על סדר ועיצוב הולכת יד ביד עם עצב ותחושה עמוקה של אובדן.

על התלבושות בסרט היתה אמונה קארן פאץ', שיחד עם אנדרסן יצרה כמה סמלים אייקונים של הקולנוע העכשווי (למשל חליפת אדידס האדומה). הביגוד בסרט הותאם אישית (גם פנדי והרמס השתתפו בחגיגה) והוא היווה השראה לקולקציות מאוחרות יותר של גוצ'י מיו מיו ולקוסט.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Rendel (@rendelparis)

 

הנה כמה מהדמויות המרכיבות את הפאזל הטננבאומי:

מרגו (גווינית' פאלטרו)

אחד המראות האייקונים בסרט. הנסיכה הקווירקית לבית טננבאום, שמאז גיל 12 מסתובבת עם קארה בוב בלונדיני, שמלת טניס של לקוסט, תיק בירקין ויותר מכל –  מעיל פרוות מינק בצבע קאמל מבית פנדי. בנוסף, מוקסינים קלאסיים, כפפות וסיכות סבתא בשיערה, הכל מנוגד לאישיותה המרדנית. זאת מיוצגת בעזרת האיפור, השרשרת והעישון. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by cinemaritrovato (@cinemaritrovato)

התלבושות שלה מבטאת את הקונפליקטים וההתנגשויות באישיותה. למשל שמלת הטניס, המשמשת מעין קשר עדין לאחיה, ריצ'י, כוכב טניס בילדות, שמאוהב בה בסתר (אגב, לקוסט לא ייצרו בזמנו שמלות פסים ועיצבו את השמלות במיוחד עבור הסרט).

פאץ' סיפרה שהרעיון לתלבושת מבוסס על סרט ישן של פיטר סלרס, The World of Henry Orient, בו הילדה הצעירה לובשת מעיל מינק כדי להתרוצץ בניו יורק.  

 

ריצ'י (לוק ווילסון)

ריצ'י לובש חליפת קאמל, חובש משקפיי טייסים, מסתובב עם שיער ארוך וזקן, על ראשו סרט טניס מפוספס כרפרנס להצלחתו המוקדמת כטניסאי. הסרט גם מסתיר את הבושה מההתמוטטות הפומבית על המגרש ומאהבתו לאחותו המאומצתו.

לקראת סוף הסרט הוא משיל את הסרט ומגלח את זקנו, כמעט באקט פולחני, המשקף את העבודה שהוא עשוי להשלים סוף סוף עם מציאות החיים ומקומו הנוכחי זה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @aromaqhr

 

צ'אס (בן סטילר) ובניו

שלישייה מתואמת של שלוש חליפות אדידס באדום בוהק, עוזרות לצ'אק להציג את משפחתו כחזית מאוחדת, מה שנמנע ממנו כילד כאשר ריצ'י תמיד היה הפייבוריט המובהק של אביו. בנוסף, האימוניות מבטאות את הצורך שלו לשלוט בבניו ומגלמות את הירידה מאז הצלחתו הפיננסית כילד. 

האופנה של משפחת טננבאום, פוסט מאויר

 

את'ליין (אנג'ליקה יוסטון)

את'ליין היא אחד מאייקוני הסטייל הכי לא מוערכים בסרט. המטריארכלית העוצמתית מסתובבת עם סט של חליפות חצאית בצבעי פסטל, כפפות משי ותיק של הרמס, רפרנס עדין לבתה המאומצת, מרגו.

העיפרון בו היא אוספת את שיערה מוסיף אלמנט זרוק למראה השמרני שלה, ומוכיח שבעוד היא מנסה להחזיק אותו יחד עבור משפחתה, היא מרגישה אבודה ומבולבלת בדיוק כמו השאר.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Selene Pluto (@selene_pluto)

 

ואיך הגיב עולם האופנה?

"זה מדהים לחשוב שעבודתי השפיעה ככה על עבודתם של אחרים" אמרה קארן פאטץ'. "למה זה עדיין כל כך רלוונטי? כי התלבושת עצמה מושפעת מקלאסיקות, אבל עם טוויסט. זה מוכר וידוע, אבל עדיין שונה. כשמשלבים שמלה של לקוסט עם מעיל פרווה ובירקין – אנחנו בעצם מצרפים פריטים שבדרך כלל לא הולכים יד ביד. ואני חושבת שזה גם בדיוק מה שרואים על המסלולים היום – שילובים לא צפויים", היא מאבחנת.

למשל מרגו, שעדיין ממשמשת כהשראה באינספור תצוגות מסלול:

גוצ'י, 2015 A/W

אלסנדרו מיקלה הציע פרשנות מדויקת למעיל הנצחי ושידך אותו למוקסינים פרוותיים מאותו עולם הדימויים.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TheLoveComes (@thelovecomes)

בנוסף, בתצוגת SS 17 הופיעה שמלה עם הדפס של זברות רצות וחצים, כמו הטפט שמופיע על קירות חדר השינה של מרגו בסרט. במקור עוצב ההדפס ב-1945 על ידי Flora and Franco Scalamandré.

 

2021

Fendi, Michael Kors, Max Mara

במבט על קולקציית סתיו 2021 של פנדי, מייקל קורס ומקס מארה, נראה שמרגו הייתה ההשראה (אם כי כעת רוב המעילים מעוצבים בפרוות מלאכותיות). לא פחות משישה מעצבים ריפררו לסרט בשנה זאת, כולל ורוניקה אטרו ופליפה אוליביירה בפטיסטה, שממש ציינו את ההשפעה של הסרט על תהליך העיצוב.

עוד מוטיבים מהסרט שכבשו את תצוגות: האייליינר הכבד של מרגו, חליפות האימונים האדומות וסרט הראש של ריצ'י. המוטיבים האלו זכו להתייחסות הן על ידי מגוון מותגי מיינסטרים (H&M, J.Crew ועוד) והן על ידי מותגי על (כולל מארק ג'ייקובס וגוצ'י).

לקוסט, 2015 AW

קולקציה המשלבת את כל האלמנטים – מעיל פרווה, סרט ראש וחליפה ספורטיבית.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Beatrice Trodden (@beatricetrodden)

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...