זוגותכלליספרות

זוגות | על מסלול האוריינט אקספרס

פורסם ע"יShoofra 2 באוקטובר 2018 אין תגובות
הנסיכה דרגומירוף והמלכה צ'י מיהרה

מאת יעל רוזנוולד יניב

"הבלתי אפשרי לא יכול היה לקרות, מכאן שהבלתי אפשרי חייב להיות אפשרי."

(רצח באוריינט אקספרס, אגת'ה כריסטי)

מעטים הם הדברים שנראו לאגת'ה כריסטי בלתי אפשריים.

לנסוע מסביב לעולם, כשאת אמא טריה? בהחלט. ללמוד לגלוש למרות שאין אף אחת שעשתה את זה קודם? קלללל. לנקום בבעלך על הרומן הלוהט שלו, כשאת מקפיצה את כל הממלכה המאוחדת בסיפור היעלמות מסתורי? זוהי רק ההתחלה.

אגת'ה מרי קלריסה מילר נולדה באמצע ספטמבר, לפני 128 שנים, לאם אנגליה, מורה בהכשרתה ובוהמיינית בנשמתה, ואב אמריקאי יוצא צבא. החיים היו נעימים למדיי, תחילה. עד שהפכו פחות נעימים. מצב כלכלי מעט דחוק, הוביל את המשפחה לחצות את התעלה מהצד הבריטי, לזה הצרפתי, ובמקביל זרע אצל אגת'ה הצעירה את זרע ה-wanderlust שילווה אותה כל חייה. אגת'ה הצעירה גדלה אמנם ללא חינוך ממוסגר (קצת הום סקולינג, כשמתחשק). אך עם המון עידוד ליצירה וכתיבה מצד האם.

בעשור השני של המאה ה-20 אגת'ה יוצאת לאיזו מסיבה של חברים עשירים. פיהוק פוטנציאלי. רק שבזאת נמצא טייס צעיר ומרשים ויזואלית – ארצ'י כריסטי.

אהבה באוויר ופרפרים והכל ורוד. אממה? ארצ'י צריך לחזור לשרת את ארצו, ורק ב-1918 החיים הזוגיים האמיתיים מתחילים.

פוסט מלחמה. בשנת 1920, ואחרי דחיות משש הוצאות שונות, מצליחה אגת'ה לפרסם את ספרה הראשון, "הרצח המסתורי בסטאייל". הבלש האגדי הרקול פוארו מוצג לעולם. הצלחה מסחררת.

תאוות ההרפתקאות מובילה את הזוג כריסטי למצוא בייביסיטר ארוכת טווח לבתם בת הכמעט-שלוש, רוזלינד, ולצאת למסע בן כמעט-שנה בעולם. המסע כולל גם חוויות אקסטרים כמו בודי-סרפינג וגלישת גלים, תחום ספורט שעד כה לא נוסה ע"י נשים בריטיות מהוגנות למיניהן.

מספרים שאגת'ה כריסטי לא הייתה משהו בתור בת זוג. מספרים שהיא נהגה לרדות בבעלה. מספרים עוד כל מיני דברים שלא עניינינו לשפוט אותם, כי מה באמת קורה בין בני זוג ברגע שסוגרים את הדלת – זה רק הם יודעים. אבל מה שקרה בין בני הזוג כריסטי ב-1926 הוביל לאחת מפרשות המסתורין המורכבות ביותר שנקשרו בשמה של כריסטי, אלופת המסתורין.

ב-1926 נמצאה מכוניתה הנטושה של אגת'ה, כשפנסיה דלוקים ומעט ציוד אישי בתוכה, בצד אגם. הסופרת לא הייתה בתוכה. "סופרת בריטית נעלמה!" זעקו כותרות העיתונים ברחבי הממלכה. אחר כך גם בתקשורת העולמית. הציבור היה בהיסטריה, כמויות של תאוריות הוצעו, משלחות חיפוש למכביר קמו. אין זכר לסופרת.

קצת לפני כן, מסתבר, סיפר לה ארצ'י כי הוא מאוהב באחרת – אשה בשם ננסי ניל.

אחד עשר ימים להיעלמות המסתורית, וטלפון מתקבל אצל הסקוטלנד יארד – צוות של מלון ביורקשייר עשה אחד ועוד אחד, והבין שהגברת "ניל" שטוענת שהיא תיירת מאפריקה, ונהנית בינתיים מתשבצים ומסאז'ים, היא-היא זו שכולם מחפשים.

עד לסוף ימיה תסרב אגת'ה לדבר על מה שקרה באותם ימים.

סיכומו של דבר – נקמה בבעל הסורר, שנשלף ברוב פדיחה ממיטת המאהבת כחשוד ב"רצח אשתו" – צ'ק. התעניינות עולמית בספרים של מי שעד כה כתבה שני ספרים שזכו להצלחה מקומית בלבד – צ'ק. אל תנסו את זה בבית.

פרק זמן לא ארוך לאחר מכן, הנישואין באו לקיצם, ואגת'ה – כריסטי לנצח למרות הכל – המשיכה בחייה.

 

ב-1928 היא מיישמת את סעיף הבסיס בכל מדריך טוב למתאוששת מפרידה: צאי לחופשה, עם עצמך. רצוי במקום חדש ומסעיר. היישום: אגת'ה כריסטי על האוריינט אקספרס, בדרכה לחפירות ארכיאולוגיות בסוריה. באותה הנסיעה בדיוק פגשה את הריבאונד, לימים בעלה השני, מקס מלוואן.

הרכבת, שחצתה את היבשת מפריז לקונסטנטינופול, הייתה מופת של פאר וסגנון, וקיבצה אליה קשת רחבה כזו של טיפוסים מרתקים, שלא הייתה כל דרך אחרת – היא הייתה חייבת לכתוב את כל זה. ולהרוג שם איזו דמות מסתורית באחד מהקרונות.

בשנת 1934, ראה אור הספר "רצח באוריינט אקספרס". כן, מישהו נרצח וכולם חשודים, אבל כמו בכל ספריה של כריסטי – עולם אופנתי שלם צועד שם לפנינו.

הבלש הבלגי הרקול פוארו, בעל השפם המטופח וההקפדה הפרטים הקטנים ביותר, בחליפות גזורות היטב:

הבלש הבלגי הרקול פוארו ונעלי Mjus

משתלב מעולה עם נעלי Mjus

גיבור הסיפור, מהצד הלא נכון של הסכין, אדוארד ראצ'ט, מחזיק בסגנון אמריקאי יותר, עם עניבות צעקניות יחסית, ומראה כללי מעט יותר מלוקק:

אדוארד ראצ'ט ונעליים של סניקי סטיב ב-30% הנחה

אדוארד ראצ'ט ונעליים של סניקי סטיב ב-30% הנחה

 

בת האצולה הרוסית, שנמצאת בגלות בפריז, הנסיכה דרגומירוף. מחזיקה במלתחה מתפקעת, קצב החלפת אאוטפיטים מרשים וכמויות של בלינג מסנוור:

הנסיכה דרגומירוף והמלכה צ'י מיהרה

הנסיכה דרגומירוף והמלכה צ'י מיהרה

 

האלמנה האמריקאית, קרולין הוברד, מציגה את הצד האמריקאי שבה עם נטיה להגזמה בהכל – מכמות המילים ועד האאוטפיטים הצבעוניים:

 קרולין הוברד ונעלי הסירה של יונייטד ניוד

קרולין הוברד ונעלי הסירה של יונייטד ניוד

 

בראיון עם מת'יו פריצ'רד, נכדה של אגת'ה כריסטי, נשאל האיש לגבי אופן העבודה של סבתו – "הדבר הראשון שיש בו הצורך כדי ליצור את תעלומה בסגנון כריסטי", ענה הנכד, "הוא חלל סגור… 12 אנשים שלא יכולים ללכת לשום מקום, וכל אחד מהם מציג מראית עין שמסתירה משהו מה"אני האמיתי" שלו".

יש אנשים שיהנהנו בהבנה – ארוחת חג משפחתית שגרתית.

אחרי-חגים שמח!

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

השאירו תגובה

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...