הפינה המאוירתחורףכללי

הפינה המאוירת | המדריך לפטריות מהעולם

פורסם ע"יShoofra 2 בפברואר 2022 אין תגובות
המדריך לפטריות של המאיירת עינב וייסמן

איירה: עינב וייסמן

הפינה המאוירת שלנו חוקרת סמלים ויזואליים – בכל פינה נבחר אלמנט אחר מסביב לגלובוס ונבדוק פרטים שונים המזוהים איתו. 

המדריך המאויר לחלזונות עשה לנו חשק להמשיך עם המוטיב החורפי, אז המדריך החדש שלנו מוקדש כולו לפטריות. כולנו נתקלנו בהן לא פעם ולא פעמיים, אם זה בסיפורי ילדים, במסיבות טבע או פשוט על הפיצה, אבל מתי לאחרונה עצרנו לחשוב מה זה בעצם? פטריה היא אורגניזם השייך לממלכה עצמאית בעולם החי, כלומר היא לא בעל חיים ולא צמח, היא משהו אחר, בפני עצמה. הפטריות מתרבות על ידי נבגים שעפים ברוח, כאשר לאחר הנחיתה הנבג מתחיל לפתח קורים צפופים. הקורים ניזונים מפירוק חומר אורגני בסביבה, למשל עלים יבשים, חלקי עצים ועוד. פטריות מסוימות, כאשר הקורים מפותחים מספיק, מייצרות מבנה גבוה עם נבגים חדשים, מה שאנחנו מכנים באופן יומיומי "פטריה". הצורות של מבנה הנבגים הן לפעמים הזויות יותר מההזיות שהפטריות הללו יוצרות, ויש לנו הוכחות:

1.Shaggy Ink Caps 

פטריה המכונה גם "פאת עורך הדין" (Lawyer's wig), לבנה ומוארכת. הפטריה מתחילה לגדול אחרי הגשם ומייצרת נבגים בתוך נוזל שחור דמיו דיו. מסתבר שאם אתם ממש מתעקשים לאכול אותה אתם יכולים! אבל יש לקטוף את הפטריות מהר, לפני שהן מייצרות את ה"דיו" השחור.

2.Hydnellum peckii

דמיינו שאתם הולכים ביער ועל האדמה נגלה בפניכם מאפין וניל-תות, אבל ממש מעוך ולא מוצלח. אם תתקרבו תגלו שלמעשה מדובר בפטריה. זוהי ה-Hydnellum peckii, פטריה שמפזרת נבגים על ידי נוזל סמיך בצבע אדום בוהק. בעבר, היו מייבשים את הפטריות ומפיקים מהנוזל צבע אדום לצביעת בדים. ומה לגבי הטעם? בטח לא תופתעו, אבל ממש לא כדאי.

מדריך פטריות מאויר של עינב וייסמן, חלק 1

3.Cerioporus squamosus

מאפיין מעניין של הפטריות הוא מגוון הצורות שהן יכולות לקבל. Cerioporus squamosus למשל, יכולה לנבוט בהמון מקומות ולקבל מגוון של צורות בהתאם. כאשר הפטריה גדלה על הקרקע היא מקבלת צורה של שרפרף מעוגל (כמו באיור) אבל כאשר היא נובטת על גבי גזעי עצים צורתה שונה לחלוטין ודומה למדפים מאורכים. מגוון הצורות יכול להקשות על זיהוי הפטריה, לכן מומלץ לזהות את הדגם החום המנומר שעל ראשה, הוא נשאר שמור בכל צורות הגדילה.

4.Cantharellus 

פטריית שנטרל מוזהבת או בשמה העברי – גביעונית נאכלת, קרויה כך בגלל צורתה המזכירה כוס יוונית עתיקה ששימשה לשתייה. פטריית בר הגדלה בהרים, ליד עצי אשוח או אלון, ונפוצה בחלקים נרחבים באירו-אסיה, צפון ומרכז אמריקה ואפריקה, אך בישראל נחשבת לנדירה, מצויה בעיקר בצפון. השנטרל פופולרית מאוד בקרב חובבי הפטריות, היא עשירה בויטמינים ומינרלים כמו ויטמין C, אשלגן ובמיוחד ויטמין D. בשביל להנות מהטעם העשיר שלה כדאי לבשל אותה, פחות מומלץ לאכול אותה חיה.

5.Ramaria botrytis 

לפטריות יש יכולת מדהימה לייצר מגוון של חומרים כימיים. הסיבה שיש פטריות רבות שהן רעילות, ממסטלות או יוצרות הזיות היא בגלל אותו ארסנל מרשים של כימיקלים שהן מייצרות. הפטריה Ramaria botrytis היא דוגמה מצויינת, זוהי פטריה שבזכות צורתה הייחודית זוכה למגוון דימויים, מפטריית האלמוג עד לפטריית הכרובית. הרומריה מייצרת חומרים אנטיביוטיים הפוגעים בחיידקים המתחרים איתה בבית הגידול. בנוסף, היא מייצרת חומרים המעודדים התחלקות תאים של בעלי חיים ולכן יש לה שימוש במחקר רפואי.

6.Phallus indusiatus

כאמור, החלק הבולט של הפטריה אחראי על ייצור הנבגים והפצתם. חלק מהפטריות נעזרות בחרקים לעבודת ההפצה, למשל Phallus indusiatus, המפרישה נבגים בתוך נוזל סוכרי וריחני. החרקים אוכלים ממנו ומפיצים את הנבגים הלאה. לפטריה יש מבנה רשת מוזר המקשר בין אזור ייצור הנבגים לקרקע. משערים שהרשת הזאת מסייעת לחרקים לא מעופפים, כמו נמלים, לטפס ולהגיע אל הנבגים. שתדעו, הפטריה נחשבת למצרך יקר מאוד במטבח הסיני והתאילנדי.

מדריך פטריות מאויר של עינב וייסמן, חלק 2

7.לבנית בירנבאום 

כמה פעמים קרה לכם שניסיתם לגדל צמח בעציץ אבל יצא שגדלו לכם רק פטריות? אז כנראה פגשתם את לבנית בירנבאום, פטריה עם שם של מטפלת זוגית. הפטריה חובבת בתי-גידול מוצלים ולחים, בדיוק כמו בעציצים בבית. שימו לב שגם הלבנית מפגינה יכולת מרשימה ליצירת חומרים כימיים ייחודיים המכונים בירנבאומואידים, שיכולים להזיק מאוד למי שאוכל אותה, לכן יש להרחיק אותה מהפה של ילדים וחיות בית.

8.Amanita muscaria – אמניטה מוסכריה

אולי השם שלה לא אומר לכם הרבה אבל את המראה שלה בטח תזהו מסרטים מצוירים, אגדות ואפילו משחקים כמו אליס בארץ הפלאות, סופר מריו ועוד. אל תתנו למראה הנחמד והתמים שלה להטעות אתכם, מדובר בפטרית הזיה, רעילה ומסוכנת מאוד. פטריות אמניטה מוסכריה צומחות רק תחת סוגים מסוימים של עצים, בעיקר עצי אשוח ושיחים ירוקי-עד ובדרך כלל מתפתחות מסוף הקיץ עד סוף הסתיו.

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...