בעולםהפינה המאוירתכללי

הפינה המאוירת | המדריך לכלי נגינה מהעולם

פורסם ע"יShoofra 26 בספטמבר 2021 אין תגובות
המדריך לכלי נגינה מהעולם, איורים: עינב וייסמן

איירה: עינב וייסמן

הפינה המאוירת שלנו חוקרת סמלים ויזואליים – בכל פינה נבחר חפץ אחר מסביב לגלובוס ונבדוק את האלמנטים שהכי מזוהים איתו. והפעם, ספיישל מוזיקלי – כלי נגינה מכל רחבי תבל.

1.סרפנט – Copper serpent

הסרפנט הוא כלי נשיפה עתיק שהומצא בצרפת ע״י קנון אדמה גיום, קיבל את שמו בזכות המבנה שלו, המזכיר נחש. במקור הוא היה עשוי עץ וצורת הנגינה בו הייתה אנכית אך בהמשך החומר הוחלף לנחושת וצורת הנגינה הפכה לאופקית. שימש בעיקר מקהלות בכנסיות ותזמורות צבאיות.

2.הידרוקריסטלופון – Glass harmonica

כלי נגינה המבוסס על קערות זכוכית בגדלים משתנים, נקרא גם נבל הזכוכית. מנגנים עליו באצבעות רטובות עם מים מזוקקים והקערות מפיקות צליל עקב החיכוך. האמן הראשון שנראה מנגן על מערכת כזאת היה אירי בשם ריכארד פואקריך, אבל מלחינים ידועים רבים כתבו יצירות עבור הכלי: מוצרט, בטהובן, שטראוס ועוד. הוא היה פופולארי עד שנות העשרים אבל אז הופץ פייק ניוז שהאזנה ונגינה בכלי מובילה לשיגעון, בעקבותיו הפסיקו לנגן בו בהופעות ציבוריות. תאוריה נוספת הייתה כי הנגנים לקו בהרעלת עופרת משום שרבים מהכלים היו עשויים בדולח (זכוכית עם עופרת), אך זה לא הוכח מדעית.

המדריך המאויר של עינב וייסמן לכלי נגינה מהעולם

3.אודו – Udu

כלי אידיופוני (כלי שיוצר צליל מהויברציה שלו עצמו, ללא סיוע מיתר או קרום) בן מאות שנים, מגיע מדרום-מזרח ניגריה. למעשה, מדובר בקנקן חרס עם שני חורים עליו היו מנגנות נשות האיגבו בטקסים שונים. הן היו עושות זאת באמצעות תיפוף מהיר עם הידיים על החור הגדול וסגירה משתנה של החור הקטן. הצליל שהופק הזכיר טיפות מים.

4.מיורי – Mayuri

כלי מיתר שמקורו בצפון הודו והיה פופולרי מאוד בחצרות המלוכה. אמנם הוא מאותה המשפחה של סיטאר, אבל צורתו דומה לטווס, ומכאן שמו, "מיורי" – טווס בסנסקריט. ובכלל, טווס הוא אחד הסמלים של הודו ומזוהה עם סרסווטי, אלת המוזיקה ההינדית.

5.בסון רוסי – Russian Bassoon

השם של כלי הנגינה הזה מטעה כפליים, גם כי למעשה מדובר בסוג של קרן-בס (למרות שבצורתו הכלי מזכיר בסון הקלאסי) וגם כי המקור שלו הוא בכלל מצרפת. במאה ה-18 נהגו לנגן בו בלהקות צבאיות ברוסיה ופרוסיה ומכאן קיבל את התואר בסון רוסי. עיצוב הבסון היה בהשראת הסרפנט אבל בשונה ממנו, על הבסון ניגנו בצורה אנכית מה שאפשר נגינה בו תוך כדי צעדה או רכיבה על סוס. מאפיין נוסף של הבסון הרוסי הוא פעמון שנמצא בקצהו ונראה כמו דרקון.

6.טוהה – Toha – Totem Harp

ויקטור גאמה הוא מלחין ומעצב כלי נגינה עכשווים מאנגולה. אחד הכלים אותם המציא הוא הטוהה, סוג של נבל בהשראת קן משותף של ציפורים נכחדות מדרום אנגולה, במטרה לעורר את רוחן ולהזמין אותן לחזור. על הכלי יכולים לנגן יחד שני נגנים בו זמנית.

7.קרווט- Crwth

הקרווט הוא כלי מיתר מווילס שבחצי האי הבריטי. הכלי הפך לפופולרי מאוד בווילס של ימי הביניים וכיום הוא סמל תרבותי של העם הוולשי. שמו נגזר מהמילה "קורטו" שמשמעותה אובייקט עגול במספר שפות קלטיות. כיום, יש מספר סדנאות בווילס שמייצרות קוורטים בשיטות מסורתיות, בעיקר עבור הרכבים של מוזיקה וולשית עממית.

מדריך מאויר לכלי נגינה. איירה: עינב וייסמן

8.גיטרת פיקאסו -Pikasso Guitar

גיטרה שנוצרה בהזמנה אישית של פאט מתיני, גיטריסט ומלחין ג׳אז, ונבנתה ע"י לינדה מנצר הקנדית ב-1984 בהשראת פבלו פיקסו והתנועה הקוביסטית שייסד. התנועה עוסקת בפירוק אובייקט לגורמים והצגתם מנקודות מבט שונות, והגיטרה עוצבה על פי עקרונותיה. יש לה 42 מיתרים, 4 צווארים, שני חורי תהודה ומעמד המאפשר לנגן בה מבלי להחזיק אותה.

9.האגום – Haegeum

האגום הוא כלי מיתר קוריאני מסורתי העשוי מ-8 חומרים: זהב, סלע, חוט, במבוק, דלעת, חימר, עור ועץ. החימר משמש לציפוי החלק הפנימי של תיבת הקול כדי ליצור תהודה טובה יותר ולשפר את עמידות הכלי. האגום מזכיר כינור, הוא בעל שני מיתרים בלבד ומנגנים בו בעזרת קשת עץ בצורה אנכית, כשהוא מונח על הברכיים.

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...