בעולםהפינה המאוירתכללי

הפינה המאוירת | המדריך לשעונים מהעולם

פורסם ע"יShoofra 29 במרץ 2022 אין תגובות
מדריך שעונים מאויר של עינב וייסמן

איירה: עינב וייסמן

הפינה המאוירת שלנו חוקרת סמלים ויזואליים – בכל פינה נבחר אלמנט אחר מסביב לגלובוס ונבדוק פרטים שונים המזוהים איתו. 

כשהיינו ילדים, זמן היה מושג אמורפי מאוד, הכרנו שיש ליום כמה חלקים ובגדול זהו. אבל אז למדנו לקרוא שעון והכל השתנה, מייד מצאנו את עצמנו מתרוצצים בין שיעורים, פגישות, פעילויות ונסיעות שאת כולן צריך לתזמן באופן מדויק. הפעם נתבונן על המכשיר ששינה לנו את החיים ושם אותם על המסלול המהיר – השעון. ולא מדובר רק בכלי למדידת זמן, אלא באלמנט עיצובי חשוב בבתים, במקומות עבודה ובמרחב הציבורי. וכן, גם חלק מהביטוי העצמי שלנו. פעם, לפני המצאת האייפון, שעונים אישיים היו הכרחיים, אבל היום הם בעיקר הזדמנות לאמירה אופנתית. אז קחו כמה דקות והקדישו אותם לכמה שעונים מעניינים.

1.שעון שמש – Sundial
השעון העתיק בעולם, ולמעשה הדרך המתועדת הראשונה לעקוב אחר השעה ביום. השעון בנוי מלוח עם שנתון ומחוג (המכונה "גנומון") שמטיל צל על הלוח. המיקום של הצל משתנה לפי מיקום השמש בשמיים, ומיקום השמש משתנה לפי השעה ביום, כך אדם שמסתכל על מיקום הצל שמטיל הגנומון יכול להבין מה השעה. שעונים מכניים החלו להופיע באירופה בסוף ימי הביניים אך היו כל כך יקרים שלא הצליחו באמת להחליף את שעוני השמש ולכן הם היו בשימוש נרחב עד למהפכה התעשייתית במאה ה-18.

2.The Grand Central Clock
השעון המפורסם של תחנת גרנד סנטרל במנהטן, שעון אייקוני שבוודאי ראיתם באיזו סדרה או סרט, ממוקם מעל לדוכן המודיעין בתחנה. ב-2006 משתמש ויקיפדיה אלמוני ערך את העמוד של השעון וכתב שהשעון הנחמד שווה לא פחות מ-20 מיליון דולר. מאז, אפשר למצוא את האגדה האורבנית הזאת בעיתונים ובסיפורים שאנשים מספרים כשהם מגיעים לתחנה.

מדריך השעונים המאויר של עינב וייסמן

3.Mantel clock
שעוני אח או שעוני מדף הם דוגמא מצוינת לאיך שעונים הם לא רק כלי למדידת זמן אלא גם פריט תרבותי ואופנתי. שעוני האח הופיעו בסוף המאה ה-18 באירופה, כאשר התחילו לייצר שעונים מכניים באופן תעשייתי. אלו שעונים עם מסגרת דקורטיבית גדולה שהוצבו במקום מרכזי בבית, כמו המדף שמעל האח. תפקידם היה יותר דקורטיבי מאשר פונקציונלי.

4.Pendulum clock
שעון המטוטלת הוא אחד השעונים המכניים הראשונים. הוא הומצא על ידי המתמטיקאי ההולנדי כריסטיאן הויגנס באמצע המאה ה-17 והוא עושה שימוש בתנועה המחזורית של מטוטלת ארוכה על מנת לאמוד את הזמן. המטוטלת הצריכה מהשעון להיות מאורך וגדול, מה שהפך את השעון לפריט בעל נוכחות רצינית במרחב. שעוני מטוטלת הפכו במאות הבאות לסמל סטטוס והיה ניתן למצוא אותם בבתים ובמקומות עבודה רבים. במאה ה-20 שעוני המטוטלת פינו את הבמה לשעונים חשמליים וכיום הם מהווים בעיקר פרטי אספנות ודקורציה.

5.Mora Clocks
שעון מורה הוא שעון מטוטלת מפורסם מהעיירה מורה שבשוודיה. במאה ה-18 רוב תושבי העיירה התפרנסו מחקלאות אך היו מעוניינים בהשלמת הכנסה ממקור אחר. במקום התפתחה תעשייה מקומית של ייצור שעוני מטוטלת כאשר כל משפחה התמחתה בייצור חלק אחר בשעון. חלק מתושבי העיר התמחו בייצור כיסוי העץ לשעון והיה ניתן להזמין כיסוי בעיצובים שונים, מה שמסביר את המגוון הרחב של הצורות שניתן למצוא היום בשעוני מורה.

6.שעון מעורר
ללא ספק מדובר בחפץ המעצבן ביותר של העת המודרנית – השעון המעורר. השעון המעורר המקורי עושה שימוש בקפיץ מתוח, שמשתחרר בשעה ה"רצויה", וגורם ליצירת רעש ממנגנון על ראש השעון. הרבה ניסיונות נעשו על מנת להפוך את חווית ההתעוררות לנעימה יותר, את הרעש מחריש האוזניים החליפו רינגטונים ושירים אך קשה לומר שההתעוררות בבוקר הפכה לקלה יותר.

מדריך השעונים המאויר של עינב וייסמן

7.Casio F-91W
השעון האייקוני של חברת קסיו היפנית היה מתנת בר-מצווה פופולרית בשנות ה-90 המוקדמות. מדובר בשעון אמין, מדויק ולא יומרני. בזכות תכונות אלה שעוני קסיו הם לא רק פריט נוסטלגי אלה מוצר מבוקש עד היום. למעשה, כ-3 מיליון שעונים מהדגם הקלאסי מיוצרים בשנה בימינו, כ-30 שנה אחרי תחילת הייצור.

8.שעון סווטש שנות השמונים
עוד פריט פופולרי בקטגוריית מתנות בר מצווה של פעם הוא שעון סווטש. ב-1984 חברת סווטש השוויצרית פרצה נישה חדשה בתחום השעונים כאשר היא השיקה סדרה של שעונים צבעוניים. עד אז, שעונים היו בעיקר בצבעי מתכת לא מרגשים. שעוני סווטש הפכו את השעון מפריט פונקציונלי לפריט אופנתי עבור הדור הצעיר של שנות ה-80 וה-90.

9.Kit-Cat Klock
כולנו יודעים שהחיים יכולים להיות מלחיצים, אבל יש אנשים שחושבים שכנראה לא מספיק. אחרת איך אפשר להסביר את ההחלטה של ארל ארנאולט ליצור שעון בצורת חתול גדול עם עיניים שזזות מצד לצד וזנב מתנדנד? ארל יצר את שעון הקיט-קאט המפורסם בשנות ה-30 ומאז הוא סמל של תרבות הפופ. בטח נתקלתם בו ביותר מסרט אחד.

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...