בעולםהפינה המאוירתכללי

הפינה המאוירת | המדריך לחלזונות מהעולם

פורסם ע"יShoofra 19 בדצמבר 2021 אין תגובות
מדריך החלזונות באיורה של עינב וייסמן

איירה: עינב וייסמן

הפינה המאוירת שלנו חוקרת סמלים ויזואליים – בכל פינה נבחר חפץ אחר מסביב לגלובוס ונבדוק את האלמנטים שהכי מזוהים איתו. והפעם, משהו קצת אחר – המדריך לחלזונות מסביב לעולם:

החורף כבר כאן והוא מבשר על חזרתה של חיה משונה מאוד לחיינו, הלוא היא החילזון. חילזון הוא למעשה רכיכה חביבה המתעוררת מתרדמתה עם הגשם הראשון ומתחילה לטייל בעיר. כמו רווק מצוי, גם החלזונות יוצאים מהבית בעיקר כדי למצוא אוכל או בת זוג. בעיר נפגוש בעיקר בחילזון הגינה (Cornu aspersum) אך מגוון החלזונות בעולם החי הוא עצום. אם אתם.ן אוהבים חלזונות כמונו, תקפידו תמיד להסתכל על המדרכה אחרי הגשם ותאחרו לפגישות כי תעצרו להזיז אותם, אז המגדיר הבא הוא בשבילכם.ן:

1.חילזון "שעון שמש" (Architectonica perspectiva)

חילזון ימי מהאוקיינוס ההודי, בעל קונכייה עם דפוס ספירלי מושלם. את הקונכייה השטוחה מעטרים פסים כהים ובאופן מעניין הם מופיעים גם על גוף החילזון עצמו, ככה שנוצר רצף בין הקונכייה לחילזון.

 

2.חשופיות ים (Nudibranchia)

מיני החלזונות היבשתיים הם למעשה רק קצה הקרחון של מגוון המינים המטורף במחלקת החלזונות, ולמעשה, רובם חיים בבתי גידול מימיים. חשופיות הים (סדרה גדולה של חלזונות מימיים) הם חלזונות שלקחו את המונח "חשופית" קצת רחוק מדי: לא רק שהם חסרי קונכייה, גם הזימים שלהם חשופים והם נראים כמו פלומה על הגב, דאבל חשופית! הקרניים הקדמיות של חשופיות הים הן למעשה איברי חישה איתן הן מנווטות את דרכן.

 

3.חילזון שקוף – (Lucid snail" –  Leptopoma perlucidum")

הכרתם פעם חילזון שיודע לטפס על עצים? כי זה מה שעושה החילזון השקוף. מקורו של החילזון ביערות של אינדונזיה והפיליפינים והוא קיבל את שמו בגלל הקונכייה השקופה שלו. גופו של החילזון מייצר פיגמנט ירוק הצובע אותה בגוון ירקרק לצורך הסוואה.

מדריך החלזונות באיורה של עינב וייסמן

4.חילזון סוכרייה ( Candy Cane Snail" –  Liguus virgineus")

טפסן עצים חביב נוסף הוא החילזון המהפנט הזה. מקורו באיים הקריביים, הוא בוקע מביצים המוטלות באדמה וישר ממהר לטפס על העץ הקרוב. הקונכייה שלו יפה במיוחד ומזכירה את סוכריית "מקל סבא" הקלאסית. הצבע שלה מגיע מפיגמנטים המופרשים אל הקונכייה מתאים מיוחדים בגופו של החילזון, תאים הפעילים לאורך כל חייו ומתחזקים את הצבע הבוהק באופן קבוע.

5.קליטון דיאדמה (Clithon Diadema)

נשמע כמו חברת סייבר אבל אל בהלה, זה רק חילזון. הדיאדמה חיה בעיקר במים מליחים, במקומות בהם נהרות נפגשים עם הים. לקונכייה יש פסים צהובים ושחורים ומספר משתנה של קרניים יפות שמעטרות אותה. אמנם מדובר בחילזון מימי אך הוא חי באזורי הגבול בין הים ליבשה וצריך להגן על עצמו מהתייבשות בזמנים של שפל. כאשר הסביבה נעשית יבשה החילזון נכנס לקונכייה וסוגר אחריו מבנה קשיח דמויי דלת הנקרא "אופרקולום".

6.חילזון פיל זהוב ("Tylomelania zemis – "Golden Elephant Snail)

חשבתם.ן שיום יבוא ותפגשו חילזון אגמים אינדונזי מקסים בצבע מנגו עם חדק כמו של פיל? אז הנה, זה קרה. חילזון הפיל באמת משתמש בחדק כדי לחפור בחול של קרקעית האגם ולמצוא מטעמים.

מדריך חלזונות מאויר של עינב וייסמן, חלזונות 6-8

7.חילזון אפריקאי ענק (Lissachatina fulica)

לשם שינוי, הנה חילזון שיכול לדרוך עלינו. טוב כמעט, אבל עדיין מדובר בחילזון ענקי שיכול להגיע עד לאורך של 40 סנטימטר. לחילזון האפריקאי הענק יש תיאבון בריא מאוד ולכן הוא נחשב מזיק עבור החקלאות. בגלל הקונכייה הענקית החילזון זקוק לכמות גדולה של סידן בתזונה, לכן לפעמים תמצאו אותו מנשנש טיח וגבס מקירות בתים.

8.חרוט מסוכן (Conus geographus)

לא מומלץ להתעסק עם אף בעל חיים שבשם שלו מופיע המילה "מסוכן", אפילו אם מדובר בחילזון. החרוט המסוכן הוא חילזון טורף הצד רכיכות ודגים. החילזון מתחבא בתוך הקונכייה כאשר רק שני צינורות מוזרים בולטים ממנה: ה"סיפון", צינור מעוקל המזרים מים לזימים המוחבאים וקשית ארוכה שמשגרת חצי רעל לעבר הטרף. כל חץ מכיל קוקטייל של מאות חומרים רעילים, שיהיו קטלניים גם עבור בני אדם.

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...