בעולםהפינה המאוירתכללי

הפינה המאוירת | המדריך למזכרות מהעולם

פורסם ע"יShoofra 4 בנובמבר 2021 אין תגובות
מדריך מאויר למזכרות מהעולם. איירה: עינב וייסמן

איירה: עינב וייסמן

הפינה המאוירת שלנו חוקרת סמלים ויזואליים – בכל פינה נבחר חפץ אחר מסביב לגלובוס ונבדוק את האלמנטים שהכי מזוהים איתו. והפעם, נסענו לטיול והבאנו משהו קטן למזכרת – גלו מה הבאנו לפי הארץ אליה נסענו:

1.תרנגול מפורטוגל

התרנגול מברסלוס "Galo de Bracelos" הוא סמל עממי מפורסם של פורטוגל. דימוי התרנגול מגיע מאגדה עממית פורטוגלית, בה מתואר אדם שנידון לתלייה באשמת רצח, אומר לשופט בזמן ארוחת הערב: "אני בטוח בחפותי כמו שאני בטוח שהתרנגול שבצלחת יקרא מחר בבוקר". לשופט ירד התאבון, הוא מפסיק לאכול אך לא משתכנע בחפותו של הנאשם. למחרת בבוקר, בדרך נס, התרנגול הצלוי עומד חי ובריא על הצלחת וקורא קוקוריקו. "מה עשיתי?!" זועק השופט. אך לא לדאוג, הנאשם ניצל בגלל שחבל הקשירה לא נקשר כראוי. מוסר ההשכל? אין לנו מושג, אבל קנו מזכרות יפות למשפחה ולחברים בזמן שאתם בטיול בחו"ל.

מדריך מאויר למזכרות מהעולם. איירה: עינב וייסמן

2.פפריקה מהונגריה

מי מאיתנו לא קיבל שקית פפריקה מהדודה שחזרה מטיול בהונגריה? ללא ספק מדובר במזכרת אייקונית מהמדינה חובבת התבלינים. הפפריקה היא תבלין המוכן מפלפלים אדומים, שהגיעו לאירופה באמריקה במאה ה-16. התבלין הפך לפופולרי מאוד בהונגריה, שם האקלים אפשר גידול מוצלח מאוד של פלפלים. אז מי מזמין.ה לגולש?

3.מטריושקה מרוסיה

המטריושקה, בובת עץ שישראלים מתעקשים לטעות ולכנותה "בבוקשקה", היא סמל רוסי ומזכרת פופולרית. המטריושקה הראשונה יוצרה במאה ה-19, לאחר שאמני העץ המוסקבאים, זווזדוצ'ין ומלוטין ביקרו ביפן והוקסמו מבובות עץ שהיו חבויות אחת בתוך השניה. הם החליטו לייצר גרסה רוסית לבובות היפניות, כאשר על הבובות מצוירות דמויות של נשים בלבוש רוסי מסורתי. בתוך כל בובה מסתתרת בובה קטנה יותר, כאשר הבובה הקטנה ביותר היא בדמות תינוקת. כיום ניתן למצוא בובות מטריושקה במגוון מוטיבים – מגיבורי אגדות עד למנהיגים סובייטיים.

4.קבקב עץ מהולנד

קבקב העץ שימש במשך מאות שנים את איכרי ופועלי הולנד בעבודתם. מדובר בנעל זולה ועמידה שעדיין נמצאת בשימוש בחקלאות ובגינון, אך כיום רוב הקבקבים מיוצרים כמזכרות. הקבקבים יוצרים אסוציאציה מיידית להולנד.

מדריך מאויר למזכרות מהעולם. איירה: עינב וייסמן

5.כדור שלג מאוסטריה

כדור השלג (Schneekugel) היא המצאה של המנתח האוסטרי ארווין פרצי מהמאה ה-19 (שבשלב זה אפשר כבר לקרוא לה "מאת המזכרות"). ארווין ניסה להמציא נורה חזקה שתשמש אותו במהלך ניתוחים. באחד הניסיונות הוא התבונן לתוך נורת הזכוכית שייצר והחלקיקים המתעופפים הזכירו לו פתיתי שלג. מכאן יצא שבמקום להמציא ציוד רפואי ארווין המציא את כדור השלג, אחת המזכרות המפורסמות בעולם. יחד עם אחיו לודוויג הם פתחו חנות כדורי שלג בוינה והשאר היסטוריה.

6.שעון קוקיה משוויץ

לפעמים גם מזכרות חוות משבר זהות. למשל, שעון הקוקיה, מזכרת שוויצרית אייקונית. מעניין ששעון הקוקיה הוא כלל לא המצאה שוויצרית אלא המצאה גרמנית מהמאה ה-18. למעשה, שעון הקוקיה הוא חלק מהקיטש הגרמני, האוסטרי והשוויצרי. התרומה השוויצרית לקונספט היא עיצוב ייחודי בשם סגנון הצ'אלט, שעון קוקיה המעוצב מצורת בקתה אלפינית.

7.גמל בחולצה צבאית מישראל

ישראל היא לפעמים מקום מבלבל. מצד אחד אנחנו צוחקים על תיירים שחושבים שבארץ יש גמלים בכל מקום ומצד שני אנחנו מוכרים להם מזכרות בצורת… גמל? אם זה לא מספיק ישראלי תמיד אפשר לשים על הגמל חולצה של צה"ל. איחלנו לגמל בהצלחה.

מדריך מאויר למזכרות מהעולם. איירה: עינב וייסמן

8.פינוקיו מאיטליה

עוד דוגמא לקשר שבין אגדות למזכרות. הסיפור על פינוקיו, בובת העץ שהופכת לילד אמיתי, נכתב במאה ה-19 על ידי הסופר קרלו קולודי, בשנותיה הראשונות של איטליה העצמאית. האגדה הפכה לסמל איטלקי והפוטנציאל למזכרות מהסיפור ממומש במלואו עד היום.

9.ספל בירה מגרמניה

ספל הבירה המאסיבי, המכונה "שטיין", הוא חלק בלתי נפרד מהקיטש הגרמני. השטיין הוא ספל מרשים העשוי לרוב מקרמיקה והוא יכול להכיל ליטר בירה שלם. מקובל שהשטיין מגיע עם מכסה מובנה על מנת למנוע מלכלוכים וחרקים ליפול לתוך המשקה, נחמד סך הכל. את השטיין מקובל לקשט עם איורים נוסטלגיים של מקומות ספציפיים בגרמניה, דבר ההופך אותו למזכרת הגרמנית המושלמת.

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...