הפינה המאוירתכללי

הפינה המאוירת | המדריך השלם לעץ החיים המקסיקני

פורסם ע"יShoofra 5 בנובמבר 2019 אין תגובות
מגדיר עץ החיים, איור של עינב וייסמן

איירה: עינב וייסמן

הפינה המאוירת שלנו חוקרת סמלים מסביב לעולם – בכל פינה נבחר ארץ אחרת מסביב לגלובוס ונבדוק את האלמנטים הוויזואליים שהכי מזוהים איתה. הפעם אנחנו קופצים לבתים מסורתיים במקסיקו ומסתכלים על מנורת "עץ החיים":

 "עץ החיים" (Arbol de la Vida) היא מנורת קנים מסורתית שעיצובה שואב השראה מהעץ של סיפור בראשית התנכ"י. עצי החיים המקוריים הגיעו מהעיירה איזוקאר-דה-מטמורוס במקסיקו, שימשו לבערת קטורת בכנסיות והיו עשויים מזהב או מכסף. בתקופות מאוחרות יותר החלו לייצר את המנורה מחימר והיא נהייתה פופולארית כקישוט לבית וכמתנה. הצבעוניות העזה שמאפיינת עת המנורה עד היום ניתנה לה ב-1920 ע"י הפסל אריאלו פלורס.

מדריך עצי החיים:

מדריך עץ החיים, איורים של עינב וייסמן

  1. עץ חיים המתאר את אדם וחווה – למרות השינוי בחומר ובצבעוניות, עצי חיים רבים עדיין מעוצבים לפי המוטיב המקורי של הפסל המפורסם: סצינת גן העדן התנכ"י עם אדם וחווה.
  2. עץ חיים המוקדש למריה הבתולה מגואדלופה- מריה, אמו של ישו, היא דמות המופיעה ביצירות אומנות רבות. לכן, לא מפתיע שהיא מופיעה גם בפסל עץ חיים, בעיקר בגלל הקשר של הפסלים האלו לפולחן הנוצרי המקסיקני. האגדה מספרת שמריה התגלתה לחואן דייגו, היליד המקסיקני הראשון שהמיר את דתו לנצרות וההתגלות התרחשה בפרבר וילה-דה-גאודלופה של מקסיקו סיטי. עץ החיים מתאר את ההתגלות של מריה לחואן דייגו.

מדריך עץ החיים, איורים של עינב וייסמן

  1. עץ חיים עם בתולת ים – עם הפיכתו של עץ החיים לפופולארי גם במסגרות חוץ-דתיות החלו להיכנס לעיצוב אלמנטים של פנטזיה כמו למשל בתולות ים.
  2. עץ חיים עם מוטיב קרקס – דוגמה לעוד אלמנטים א-דתיים שזלגו לעיצוב העץ – חגיגה בקרקס.
  3. עץ חיים המוקדש ליום המתים (Día de Muertos) המקסיקני: יום המתים הוא חג שבו תושבי מקסיקו ומדינות נוספות באזור מרכז אמריקה חוגגים לזכר קרובי המשפחה וחבריהם שנפטרו. זהו לא יום אבל אלא יום חג, עובדה שמשתקפת בצורה ברורה בצבעוניות ובחגיגיות של עץ החיים.

מגדיר עץ החיים, איור של עינב וייסמן

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...