הפינה המאוירת

הפינה המאוירת | המדריך לקמעות

פורסם ע"יShoofra 30 ביוני 2020 אין תגובות

איירה: עינב וייסמן

הפינה המאוירת שלנו חוקרת סמלים ויזואליים – בכל פינה נבחר חפץ אחר מסביב לגלובוס ונבדוק את האלמנטים שהכי מזוהים איתו. הפעם אנחנו הולכים נגד עין הרע וחוקרים איך באים לידי ביטוי קמעות בתרבויות שונות:


לפעמים נדמה לנו שאנחנו המצאנו את הקמעות אבל האמת היא שהאמונה בהם היא אוניברסלית ואופיינית לתרבויות רבות. על פי רוב האמונות, הקמע מאפשר לאדם חיבור עם כוחות על-טבעיים המקנים לו הצלחה, בריאות, מזל או הגנה בפני עין הרע. מזיק זה בטוח לא.

קמעות נגד עין-הרע במזרח התיכון והמגרב

עין הרע היא אמונה טפלה שלפיה רגש קנאה עז, המתבטא במבט צר וכועס, יכול להביא למזל רע, פגיעה בבריאות או ברכוש של האדם אליו מופנה המבט. לתרבויות רבות בעולם יש גרסה מסוימת של אמונה בעין הרע ועל כן גם קמעות המגנים מפני נזקיה.

1.חמסה:

החמסה הוא הקמע הנפוץ ביותר בצפון אפריקה ובאזורינו. העין במרכז הקמע מסמלת את עין-הרע שהקמע פועל כנגדו. מסתבר שהמקור של החמסה עתיק מאוד ומקורו בפולחן האלה הפיניקית תנית בעיר קרטגו באזור טוניס במאה ה-7 לפנה"ס.

2.נאזאר Nazar

עוד סמל שבטח יראה לכם מוכר – דיסק כחול ובמרכזו איור של עין. הקמע פופולרי מאוד בטורקיה ובפרס.

המדריך לקמעות, איור של עינב וייסמן

מדריך הקמעות, איור של עינב וייסמן

קמעות דרום אמריקאים

בדרום אמריקה קמעות רבים מגיעים ממסורות של העמים הדרום אמריקאים הילידיים:

3.בובת דאגה Muñeca quitapena

קמע פופולרי מאוד בגווטמאלה, אשר מגיע בדמות נסיכת מאיה אגדית. לפי האגדה הנסיכה קיבלה מאלי המאיה את היכולת לפתור כל בעיה בחיי בני האנוש ולכן, לפני השינה יש לספר לבובה בדמותה את הבעיות וללכת לישון, למחרת בבוקר מתועררים ללא דאגה. ישר הזמנו כזאת לעצמנו!

4.טומי Tumi

מקורו של הטומי בתרבות האינקה והוא אחד הקמעות הכי נפוצים בפרו. מדובר בכלי מעותר שיכול להגיע בצורות שונות – סכין ציד, עת חפירה או ציוד ניתוחי עתיק. ידית האחיזה של הטומי מעוטרת בדמויות מהמיתולוגיה של האניקה. כיום מקובל לתלות טומי על קיר בבית כסגולה למזל טוב וכסמל למורשת של פרו.

קמעות צפון-אירופאים

5.סוס דאלה Dala Horse

במסורת הנורדית הסוס הוא סמל לחוסן, אומץ ונאמנות, ובשוודיה פסלונים בדמות סוסים היו קמע עבור תכונות אלו. במאה ה-19 החלו להופיע בשוודיה פסלוני סוס בצבע אדום המכונים סוסי דאלה. הסוסים הם מתנה פופלארית בשוודיה והם משמשים כקמע מזל וכסמל שוודי לאומי.

6.פייסאנקה Pysanka

באוקראינה הפייסאנקה היא קמע מועדף עד היום. מדובר על ביצת פסחא מסורתית הניצבת בבית ונותנת הגנה לבני המשפחה מפני אסונות ורוחות רעות. הכוח המיסטי של הפייסאנקה מגיע מהאיורים המקשטים אותה ומהצבעים שלה. ביצה עם איורים ספירליים למשל, מגנה על בני הבית בפני שדים. השדים נלכדים בדפוס הספירלי ולא יכולים לצאת לעולם!

קמעות יפניים

יפן היא מקום מפגש למגוון פילוסופיות ואמונות מיסטיות כגון זן-בודהיזם ופנג-שוואי ולכן לא מפתיע שהיא גם המקור להרבה קמעות מעניינים:

קמעות יפנים, איור של עינב וייסמן

קמעות יפנים, איור של עינב וייסמן

7.נצוקה Netsuke

קמע נפוץ שהתחיל את דרכו בתור חפץ יומיומי לחלוטין, ללא קונוטציה מיסטית. הקימונו היה לבוש מקובל ביפן של המאה ה-17 ומכיוון שלא היו לו כיסים, היפנים היו מחברים אל החגורה שלו שקים, קופסאות או סלים קטנים. החיבור נעשה על ידי אבזם הנקרא נצוקה. עם הזמן הנצוקה קיבלה צורות שונות ומגוונות והפכה לקמע. ניתן למצוא נצוקות בצורת בעלי חיים הקשורים למסורת הפנג-שוואי ולגלגל המזלות הסיני / יפני. הנצוקה מאפשר לבעליו להתחבר לאלמנטים מסוימים בתורת הפנג-שוואי ולקבל הגנה מפני מזל רע.

8.בובת דרומה Daruma

קמע מעניין נוסף, מגיע בצורת בובה קטנה של הנזיר הבודהיסטי המפורסם בודידרמה. על פי האמונה הבובה עוזרת לבעליה להשיג מטרות בחיים. היא מגיעה כאשר עיניה ריקות ועל הבעלים מוטלת המשימה למלא את חלל העין השמאלית בצבע או באיור המייצג את המטרה שהוא רוצה להשיג. הבובה תעזור למשאלה להתגשם – כשזה יקרה אז אפשר לצבוע גם את העין הימנית.

9. פסלון המאנקי-נקו Maneki-Neko

גם את הפסלון הזה אתם בטח מכירים – החתול הקורא. החתול נראה כאילו הוא מנופף בכף רגלו הקדמית אך למעשה זוהי תנועה יפנית הקוראת אל הצופה להתקרב. הפסלון מוצב בכניסה לבית או לעסק ואמור להביא הצלחה ומזל טוב. מיאו!

 

אז שיהיה רק במזל.

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...