הפינה המאוירתכללי

הפינה המאוירת | המדריך לשפמים

פורסם ע"יShoofra 3 באוגוסט 2020 אין תגובות
מדריך השפמים - איור של עינב וייסמן

איירה: עינב וייסמן

הפינה המאוירת שלנו חוקרת סמלים ויזואליים – בכל פינה נבחר חפץ אחר מסביב לגלובוס ונבדוק את האלמנטים שהכי מזוהים איתו. הפעם אנחנו בפוסט משופם מהרגיל עם המדריך לשפמים מכל העולם:

1- שפמים בהודו ובריטניה

בהודו השפם הוא סימן היכר של מעמד הלוחמים (ראג'פוטים) והוא נחשב לסמל של כוח ואומץ. המסורת הזאת החלה לחלחל גם לצבא הבריטי בעקבות כיבוש הודו, ולמעשה הבריטים זרמו עם טרנד השפם עד כדי כך שבמאה ה-19 הייתה תקופה שבה גידול שפם היה חובה עבור כל חייל בריטי(!)

באיור מוצג שפם ממשפחת שפמי הכידון  (Handlebar) – שפמים גדולים וארוכים שפורצים מאזור האף והפה אל אזור הלחיים. סוג זה של שפם כידון נקרא שפם אימפריאל והוא מאופיין בקצוות הפונים כלפי מעלה.

המדריך לשפמים - איור של עינב וייסמן

המדריך לשפמים – איור של עינב וייסמן

2- שפם הונגרי

השפם ההונגרי הוא אבי שפמי הכידון והוא שפם עבה במיוחד – הוא מכסה חלק גדול מהלחיים ומסתיים בקצה ישר. הפופולריות של השפם גדלה בתקופת המרד ההונגרי של המאה ה-19, כאשר ההונגרים מרדו בשושלת הפסבורג האוסטרית ששלטה בארצם. השפם הגדול הפך לסמל התנועה הלאומית ההונגרית ולנאמנות לעקרונות המהפכה. אלו היו הניצנים הראשונים לאופנת השפמים הגדולים שהיתה נפוצה מאד באירופה באותם שנים.

3- שפם פירמידה

מלחמת העולם הראשונה הולידה סגנון משופם חדש עבור הצבא הבריטי. קציני השדה כבר לא יכלו להתהדר בשפם כידון מפואר משום שהוא לא אפשר למסכת הגז להיסגר הרמטית על הפנים. הקצינים קיצרו את השפם לסגנון פירמידה – שפם משולש וקצר שלא חורג אל הלחיים ממסגרת האף.

 4- שפם פרסה (Horseshoe)

שפם גדול עם היסטוריה קצרה. סגנון אמריקאי חדש יחסית שהפך לפופולארי בתרבות האופנועים הכבדים, הרוק הכבד וספורט ההאבקות האמריקאי.

 5- שפם קרון (Boxcar)

שפם קצר עם היסטוריה מיסתורית. משערים שהמקורות שלו הם בזמן המשבר הכלכלי הגדול בתחילת המאה ה-20, אז ספרים בארה"ב הציעו דיל גילוח וסידור שפם מוזל מאוד. כמובן שהשפם סודר הכי מהיר שאפשר, והתוצאה? מלבן ישר ושעיר מתחת לאף ובאורך השפתיים.

קוד השפמים הטורקי

בטורקיה השפם הוא לא רק קישוט מהמם לפנים אלא הצהרה פוליטית של ממש. בטורקיה תוכלו להתבונן בשפמו של אדם ולקבל מושג לאיזה זרם פוליטי הוא משתייך. היכונו לפצח את קוד השפמים הטורקי!

קוד השפמים הטורקי - איור של עינב וייסמן

קוד השפמים הטורקי – איור של עינב וייסמן

6- שפם אולקוצ'ו (Ülkücü bıyık)

שפם המאפיין את הזרם הלאומני השמרני של טורקיה. מדובר בשפם גדול שנראה כאילו הוא תלוי על האף בנקודת אחיזה צרה ונופל באופן סימטרי משני צידי השפתיים. הצורה המתקבלת היא סוג של חצי ירח המזכיר את דגל טורקיה. מה לאומני יותר משפם בהשראת דגל המדינה?

7- שפם עבה (Pos bıyık)

שפם המאפיין את השמאל הסוציאליסטי ואת המיעוט הכורדי בטורקיה. שפם דחוס ועבה המכסה את השפה העליונה (לפחות)

8- שפם שקד (Badem bıyık)

שפם המקושר עם הזרם האיסלמיסטי של טורקיה. מדובר בשפם קטן יחסית שלא מכסה את השפתיים, לא חורג הרבה ממסגרת השפתיים ולא נופל מתחת לקו השפה העליונה.

אז איזה שפם אתם?

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...