אופנהבעולםכללימותגים

בעולם | מתקדמים לאופנה בת קיימא

פורסם ע"יShoofra 3 באוקטובר 2019 אין תגובות
אופנה בת קיימא

כתבה: אור שלום

אם אתם קצת בעניינים של עולם האופנה העולמי בטח כבר שמעתם את המושג "אופנה בת-קיימא", אחד מהנושאים הבוערים בשוק, ובהחלט טוב שכך. כיום, כשכולם מבינים את המשמעות וההשלכות של רכישה של בגדים מתעשיית האופנה המהירה, מתעוררת עוד ועוד סקרנות לגבי אלטרנטיבות אופנתיות ידידותיות לסביבה. 

אופנה בת קיימא היא למעשה האנטי-תיזה לאופנה מהירה. בתעשייה זו לוקחים בחשבון את מחזור החיים המלא של מוצר בעת הייצור – החל מהשלב הראשון של בחירת הסיבים ועד לייצור הבד עצמו, תהליכי ייצור הטקסטיל ותנאי העבודה של הפועלים במפעלים. מותגים שהאג'נדה שלהם היא לייצר תחת ההגדרה של מותג סביבתי ולפי עקרונות הקיימות ישימו גם דגש על יחסי הגומלין בין היצרן, הסביבה שבה הוא מייצר, העובדים במפעל והקהילה שבה מתקיים תהליך הייצור.
ייצור בגדים תחת הקטגוריה הזו של אופנה אתית הוא לא תהליך פשוט, אבל ולשמחתנו עוד ועוד מותגים לוקחים על עצמם את האתגר לייצר בגדים אופנתיים העומדים לפחות ברוב הקריטריונים.

מותגים גדולים ובתי אופנה מוכרים הצטרפו למגמה והחלו לייצר קולקציות המתחשבות בכדור הארץ. הם עושים זאת במגוון דרכים, למשל שימוש בבדים טבעיים ומתכלים בלבד או ייצור במפעלים שעובדים תחת הסכמי שכר הוגן. קחו לדוגמה את אדידס ונייקי שכבר כמה שנים נמצאים במירוץ לייצור בגדי ספורט וגרביים מחומרים טבעיים בלבד, וזאת מבלי להתפשר על איכות הספיגה וכובד הבד של המוצר.

דוגמה נוספת ובולטת היא המעצבת הוותיקה סטלה מקרטני, שלפני כחמש שנים החלה לייצר קולקציות קפסולה מבדים מתכלים וכיום בית האופנה שלה מתגאה בחלוציות שלו בתחום האופנה האתית, עם ייצור כמעט בלעדי של בגדים מחומרים טבעיים. בנוסף לכך מקרטני מתגאה בכך שבמשרדי החברה משתמשים אך ורק בנייר ממוחזר, ובחלק נכבד מן החנויות שלה משתמשים בחשמל מאנרגיה סולארית בלבד.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Stella McCartney (@stellamccartney) on

אפשר לצפות שעוד ועוד מותגים גדולים שיצטרפו למגמה הזאת בשנה הקרובה.הנה כמה דוגמאות למותגים שכבר פועלים בזירה, עם סיפורים מרתקים על תהליכי ייצור המתחשבים בסביבה ולא מוותרים על סטייל עדכני:

Everlane

לאלו ממכם שפריטי בייסיק איכותיים עושים את זה, אברליין זה ה-מותג בשבילכם. הגישה של המותג היא בחירה במפעלים בעלי אתיקת העבודה הגבוה ביותר והמוסרית ביותר במקומות שונים בעולם, כל טישרט שהם מייצרים, פשוטה ככל שתהיה, מיוצרת במפעל בעלי תנאי עבודה הוגנים, שכר הולם לפועלים, שעות עבודה הגיוניות וסביבת עבודה ראויה. אברליין מאמינים בשקיפות גמורה אל מול הלקוח ומאוד רוצים לטפח קשר נאמן עם הלקוחות שלהם, בדיוק כמו הקשר שלהם עם העובדים במתפרות בכל העולם. על מנת לטפח את הקשר הזה עם הלקוחות, לכל מוצר של אברליין מצורפת חוברת עם הסבר מדויק של העלות ותהליך הייצור של הבגד, למשל; כמה עלו החומרים, כמה עולה לתפור את הבגד, איפה נתפר הבגד, כמה עלה השילוח, מאיזה חומרים עשוייה האריזה וכד'. 

המוצרים עצמם הם אכן פרטי בייסיק סופר איכותיים, שאמורים להחזיק לעונות רבות ואפילו לשנים רבות. האתר שלהם עשיר בפריטים לגברים וגם לנשים, והכי מעניינת היא קולקציית הדנים העשירה בגזרות ובצבעים סופר עדכניים שעושים חשק להשקיע בג'קט ג'ינס טוב וקלאסי.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Everlane (@everlane) on

 

People Tree

אחד המותגים החלוציים בתחום, הוקם באנגליה ב1991 ודוגל בייצור בגדים מחומרים טבעיים ובסחר הוגן. המותג הוותיק הזה עטור פרסים על שימוש בחומרים טבעיים ועמידה בסטנדרטים החמורים ביותר של אגודות הטקסטיל האורגני. בהרבה מהפריטים שלהם הם משלבים רקמות ידניות ואריגים שעשויים בטכניקות מסורתיות על מנת לתמוך במפעלים ובתי מלאכה קטנים במקומות שונים בעולם. המותג משמש דוגמה למותגים רבים אחרים עם טווח מוצרים רחב וקולקציות עשירות בפרטים קלאסיים לצד פריטים יותר טרנדים שמתעדכנות מידי עונה. יש להם מגוון עשיר מאוד של פריטים באתר, ושווה לחכות לסיילים שלהם, שבהם המחירים יורדים משמעותית ומאפשרים להרכיב מלתחה נהדרת מפריטים איכותיים בהרבה ממה שאנחנו רגילים לרכוש בסיילים הרגילים בחנויות האופנה המהירה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by People Tree (@peopletreeuk) on

 

Panafrica

מותג הנעליים המגניב הזה (שנמכר גם אצלנו בשופרא) הוא סיפור הצלחה אמיתי של מותג שמבטיח ייצור שמתחשב בקהילה ובכדור הארץ ושם לו את תנאי הסחר ההוגן ושימור מסורת הטקסטיל כערך עליון. הסניקרס של פאנאפריקה עשויות בדי שעווה צבעוניים המיוצרים בחוף השנהב, מקום שהיה בעבר מעצמת טקסטיל אבל נפגע בעקבות היבוא המואץ מסין, ולמעשה הרבה מפעלים סגרו את הפעילות שלהם בתחום זה בשנים האחרונות. פאנאפריקה משמרת את מסורת מפעלי הטקסטיל של חוף השנהב ובוחרת לייצר את הבדים שמהם עשויות הנעליים שלהם וגם את ההדפסים במפעלים מקומיים. את הנעליים עצמן מכינים במפעל במרוקו תוך שמירה קפדנית על זכויות העובדים במפעל.

פאנאפריקה מתחייבת לתרום 10% מכל רכישה לארגונים ללא מטרות רווח שמפתחים חינוך במדינות שונות באפריקה. באתר שופרא אפשר להתרשם מהדגמים הצבעוניים והמשמחים שלהם וגם מהסיפור השלם שמאחורי המותג. פעם הבאה שאתם מחפשים להכניס קצת צבע למלתחה שלכם, זוג סניקרס של פאנאפריקה יכולים לעשות את העבודה (ותוך כדי תעשו מעשה טוב של תמיכה במותג בעל העשייה המרשימה הזאת).

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PANAFRICA (@panafrica_shoes) on

 

אם מתחשק לכם להמשיך ולחקור את הקטגוריה הזאת בעולם האופנה, אתם יכולים גם לקפוץ לעמוד של Ucon Acrobatics ולהתרשם ממותג התיקים הצעיר הזה שגם נמכר בשופרא ועושה עבודה מצויינת הן בעיצוב מוצרים מחומרים חדשניים בטאץ' מאוד עדכני והן בשמירה על אג'נדה שמתחשבת בסביבת הייצור של התיקים ובכדור הארץ:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ucon Acrobatics (@ucon_acrobatics) on

ככל שצוללים עמוק יותר לתחום הזה, מגלים עוד ועוד מותגים איכותיים ובתי אופנה קטנים שמאמצים אג'נדה סביבתית ואת עקרונות הקיימות. זה מרגש בכל פעם מחדש להבין עד כמה הקטגוריה הזאת בעולם האופנה התפתחה בשנים האחרונות והפכה לענף שלם שדואג שהלקוחות שלו יהנו ממוצרים אופנתיים מבלי להזיק לסביבה הקרובה והרחוקה שלנו. 

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...