אופנהבעולםכללי

בעולם | השראה מאפריקה

פורסם ע"יShoofra 11 בפברואר 2020 אין תגובות

כתבה: אור שלום

על ההתמכרות של רובנו לאינסטגרם אין באמת צורך להרחיב, אנחנו אפילו כבר לא מנסים להתכחש ומודים כבר בפה מלא שזה חלק מהשגרה היום-יומית שלנו. לכן, אני נוקטת בגישה שאם אני כבר מכורה, אז לפחות שיהיה תוכן איכותי! אם גם אתם בקטע, אז שתדעו שבחודשים האחרונים אני עוקבת באדיקות אחרי כמה אומנים, צלמים, מעצבים ובלוגרים ממקומות שונים באפריקה כמו מרוקו, קייפ-טאון וגאנה והם הפכו לחשבונות הכי מעניינים ונותני השראה שנתקלתי בהם לאחרונה בפיד ובסטורי. חשבונות האינסטגרם הסופר עכשווים האלה מספרים את הסיפור האישי של אמנים אפריקאים שונים סביב הזהות שלהם, ועל ידי התיעוד העכשווי של ארצות המוצא שלהם  הם בעצם מאתגרים ומערערים את הסטריאוטיפים והדימויים המוכרים לנו של תרבות אפריקאית ועושים הרבה כבוד למקום שבו הם גדלו. הנה כמה מהם, תהנו!

Hassan Hajjaj

חסן חג'ג הוא אומן מרוקאי עכשווי הידוע בצילום שלו, בהדפסים שלו ובסרטיו. חג'ג' מוכר בעיקר בגלל סדרת הצילומים הידועה ביותר שלו; 'Kesh Angels'. בסדרת צילומים זאת חג'ג מתעד את תרבות הרחוב הייחודית של אופנעניות צעירות במרקש ומציג צד חדש של תרבות רחוב במרוקו שהצופה המערבי לא מכיר. בנוסף לפורטרטים המרגשים בפני עצמם, חג'ג' גם בוחר להציג את הדמויות במסגרת עשויה מתוויות אריזות של מוצרי צריכה, כמו קוקה קולה ולואי ויטון, בחירה אומנותית שיוצרת שפה ייחודית לו. "העבודה שלי על סדרת פורטרטים זאת התחילה בגלל שרציתי להראות צד אחר בתרבות המרוקאית, משהו מעבר ליצוגים המקובלים והתפיסות המערביות הרגילות של נשים בחברה הערבית, ובחרתי לעשות זאת בשפה של אומנות פופולרית על מנת שתמשות את תשומת הלב של  הצופים מן המערב".

צילום של חסן חג'ג

צילום של חסן חג'ג

חג'ג' נולד בשנת 1961 בלאראש שבמרוקו ועבר ללונדון להתגורר עם אביו בגיל 13. בצעירותו, חג'ג עבד כיחצ"ן של חברות מוזיקה, ולעתים קרובות הוטל עליו לקשט את פנים מקומות המועדונים לפני ההופעות באביזרים שונים כמו ריהוט, תאורה ופרחים. במהלך השנים שלאחר מכן התנסה בצילומי סטודיו של זמרים, אמנים, סופרים וכמו כן מהגרים. העבודות שלו הן שילוב של פופ ארט וצילומי אופנה עכשווים, והוא מעיד על עצמו שעיקר ההשראה שלו נלקחת מן האומן האפריקאי מליק סדיבה.  כיום הוא מחלק את חייו בין מארקש ולונדון, רוב יצירותיו מציגות את הסיבוכים של הזהות שלו כמהגר מגיל קטן בלונדון לבין התרבות בה גדל והתרבות בה התבגר. העבודות שלו מוצגות באוספי מוזיאון ברוקלין, מוזיאון האמנות של לוס אנג'לס ומוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Hassan Hajjaj (@hassanhajjaj_larache) on

 

Trevor Stuurman

טרבור שטורמן צלם ומנהל קריאייטיב בן 26 מדרום אפריקה, שובה את קהל העוקבים שלו ועולם צילומי האופנה באמצעות ייצוג מרענן של נוף המולדת שלו בעיניים עכשוויות. שטורמן זכה לפריצת הדרך בשנת 2012 כשהפך לכתב הסגנון של ELLE דרום אפריקה. בזמן שעבד עבור המגזין ותיעד את הסגנון ברחובות התוססים של יוהנסבורג, הוא הצליח לטפח את הקול האופנתי הייחודי שלו, ותוך זמן קצר תפס את תשומת ליבה של התעשיה כולה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Trevor (@trevor_stuurman) on

שטרומן הוא חלק מהגל החדש של אמנים צעירים העוסקים בשיקוף ובניה מחדש של הנרטיב האפריקאי, ובתהליך מכוון זה של פירוק הדימויים המוכרים לנו של "תרבות אפריקאית" הוא בעצם מטפח ויוצר עולם דימויים חדש ומביא את סיפור החיים של אלה החיים באפריקה והצטמצמו במהלך השנים לאסופה של דימויים שחוקים. כיום הוא מצלם הפקות אופנה בדובאי, סנגל, רואנדה ועוד ושומר על הסגנון המובחן שלו של דמויות מסקרנות ולא תמיד אופייניות בתחום צילומי האופנה, על רקע של צבעים חזקים וטקסטורות מסורתיות. כל הפקה שלו היא עולם ומלואו ובאתר האינטרנט שלו אפשר למצוא השראה בלתי נגמרת בין ים הדימויים והדמויות.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Trevor (@trevor_stuurman) on

 

Maison Artc

אחרי בית האופנה Maison Artc אני עוקבת בחצי שנה האחרונה ואני מרותקת מהעושר וממגוון הסגנונות, הבדים, הגזרות והרעיונות. בית האופנה מיצר פריטים one of a kind, באטלייה מסוגנן במרכז מרקש. המעצב והרוח היצירתית שמנהל את בית האופנה הוא ארצי יפרח, מעצב ישראלי מירושלים שהעתיק את חייו למרוקו לפני עשור ומאז חי ויוצר קולקציות בהשפעת מסעותיו בעולם והמקום בו הוא חי עכשיו.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ARTC Piece Of Mind Morocco (@maisonartc) on

Maison Artc יצג את מרוקו בשבוע האופנה האפריקאי, וכמו כן העיצובים של בית האופנה מופיעים שוב ושוב בקליפים של אומן ההיפ הופ המרוקאי הפופולרי איסאם. יפרח צוטט לא פעם אומר שהוא אינו מאמין באופנה אלה באומנות, וזה גם מה שהוא עושה, יצירות אומנות שמספרות את המסע שבין העבר והנוסטלגיה להווה אוונגרדי וחופשי מהגדרות, אם חופרים בחשבון האינסטגרם שלו או באתר האינטרנט שלו מבינים את הסיפור שהוא מנסה לספר ומתרגשים מאוד מהמחווה והאהבה הבלתי נגמרת שלו לארץ מולדתם של הוריו, מרוקו, ורואים את ההשפעות הגלובליות עליו. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ARTC Piece Of Mind Morocco (@maisonartc) on


אם אתם מסוקרנים ללמוד על בית האופנה עוד, אתם יכולים להתחיל מהקליפ הזה, שכל הדמויות בו לבושות בפריטים של המעצב ורק הקליפ בפני עצמו יכול להוות השראה לעשרות הפקות אופנה שונות:

אם אתם רוצים לגלות עוד אומנים מקוריים ובועטים מאפריקה, פשוט תעקבו אחרי החשבון הזה: Manju journal, פלטפורמה המוקדשת כולה להפצה וקידום של מוזיקאים, צלמים, מעצבי אופנה ואומנים אפריקאים באשר הם. מצפות לכם שעות של גלילה בפיד ומלא אומנים חדשים ומרגשים לעקוב אחריהם , תהנו!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Manju (@manjujournal) on

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...