הפינה המאוירתכללי

הפינה המאוירת | המדריך השלם לבולים

פורסם ע"יShoofra 25 בפברואר 2020 אין תגובות
בולי שופרא - איור של עינב וייסמן

איירה: עינב וייסמן

הפינה המאוירת שלנו חוקרת סמלים ויזואליים – בכל פינה נבחר חפץ אחר מסביב לגלובוס ונבדוק את האלמנטים שהכי מזוהים איתו. הפעם אנחנו בפינה נוסטלגית, עם אוסף בולים מכל העולם:

 זוכרים את ההרגשה הזאת, של לקבל מכתב מארץ רחוקה? ההתרגשות, הריחות, ואולי יותר מהכל – הבול בקצה הימני העליון. כל בול היה עולם ומלואו, כזה שנתן טעימה קטנה של חו"ל ושל תרבות לא מוכרת. לפעמים בא לנו לקבל שוב מכתב רק בשביל הרגע הזה. מי שולח לנו?

ועד שנקבל את הגלויה, הנה מדריך הבולים הכמעט שלם (המידע לקוח מאתר איגוד הבולאים):

המדריך השלם לבולים | איירה: עינב וייסמן

איירה: עינב וייסמן

1.הפני השחור

הבול הראשון שהודפס EVER. הוא הונפק בבריטניה בשנת 1840, כשהבריטים החלו להשתמש בבולים כדי לציין תשלום על דברי דואר. מכאן, הדרך לתהילה הייתה מהירה – השיטה הפשוטה התפשטה גם למדינות אחרות ולשאר העולם.

עובדה מעניינת על הבולים הבריטים – כיום הם היחידים ללא שם המדינה עליהם (בעבר היו כאלו גם ממקומות אחרים). אפשר לזהות את המקור שלהם לפי התמונה או הצללית של המלך או המלכה.

2.בול מן המניין

כאן מדובר על הבולים שאנחנו רואים בד"כ. אלו בולים המונפקים בכמויות גדולות ומיועדים לשימוש פנים-ארצי שוטף. הבולים שמן המניין מעוצבים בפשטות ומודפסים בשיטות זולות, אבל אנחנו אוהבים אותם גם ככה.

באיור של עינב: בול יפני מתקופת מלחמת העולם השנייה. באותה תקופה ייצגו הבולים היפנים אייקונים לאומיים וצבאיים, ועקב חוסרים בציוד ובכוח אדם (וגם הפצצה אמריקאית אחת, שפגעה במדפסת הבולים המרכזית), ניכרה ירידה באיכות הבולים ובחוסר אחידות של צבע, איכות, דבק ועוד.

3.בולי זיכרון

אלו מונפקים על ידי רשויות הדואר מספר פעמים בשנה על מנת לציין משהו חשוב – זה יכול להיות אירוע מכונן, דמות ידועה או אפילו רעיון. אלו בולים המודפסים במהדורה מוגבלת ונמכרים לתקופה קצרה בלבד. הם גדולים מהרגיל ולרוב מעוצבים בקפידה (ולכן גם חביבים יותר על האספנים).

באיור: בול מצ׳כיה, 2002. כן, זאת חפרפרת! זהו בול שהוקדש לחפרפר, אחת הדמיות הכי אהובות בטלוויזיה הצ'כית (בתוכנית ילדים בשם "סיפור לפני השינה") ובספרי הילדים המקומיים. בבול החפרפר מחזיק עת חפירה באמצע הגינה כאשר פרפר מחייך יושב על אצבעו.

4.צורות שונות לבול

אמנם בול הוא לרוב מלבני, אבל זה ממש לא חובה. הוא יכול להגיע כמשולש, מעוין , מחומש וגם עיגול.

באיור: דוגמה נוספת לבול זיכרון בנושא שונה. הבול הזה מגיע ממונגוליה (1974), והוא אחד מתוך סדרה המנציחה ציפורים מקומיות. בבול הזה מופיעה קיווית מצוייצת. נהדר, לא?

5.בול צדקה

כשמו כן הוא, חלק מעמלת הבול הזה הולכת לצדקה. סכום התרומה מופיע אחרי סימן + שמגיע לאחר סכום משלוח.

באיור:  בול מגרמניה (הונפק ב-1972 והיה תקף עד )2002. הבול הזה הוא אחד מתוך סדרה של 4 בולים, שהונפקו על מנת להעביר צדקה לקרן לקידום ורווחת צעירים.

6.בולאות נושאים

בולי שופרא - מהדורה מוגבלת | איור: עינב וייסמן

בולי שופרא – מהדורה מוגבלת | איור: עינב וייסמן

איסוף הבולים בנוי סביב נושא נבחר ויכול להיות כמעט בכל נושא – ציפורים, אוניות, משוררים וכן, גם נעליים. הבולים המוקדמים ביותר תארו מלכים ודמויות חשובות, אבל במשך השנים החל להופיע מגוון רחב יותר של נושאים, מה שאיפשר לאספנים להתמקד בנושאים אהובים עליהם וגם להגדיל את האוסף שלהם.

באיור: בולי שופרא. לא הונפקו (עדיין) אבל כבר יקרים מפז! אגב, בולים שאינם רשמיים נקראים גם בולי סינדרלה וזה הכי אנחנו, לא?

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...