הפינה המאוירתכללי

הפינה המאוירת | המדריך לכיסאות מהעולם

פורסם ע"יShoofra 24 בינואר 2021 אין תגובות

איירה: עינב וייסמן

הפינה המאוירת שלנו חוקרת סמלים ויזואליים – בכל פינה נבחר חפץ אחר מסביב לגלובוס ונבדוק את האלמנטים שהכי מזוהים איתו. והפעם – אתם יושבים? גם אתן? יופי, כי עינב וייסמן איירה לנו מדריך כיסאות מפיל מהרגליים (סטיגידיש):

1.כיסא ברצלונה (Barcelona chair)

עוצב על ידי המעצב האמריקאי-גרמני לודוויג מייס-ואן-דר-רוש עבור היריד הבינלאומי בברצלונה ב-1929. לודוויג שאף ליצור כיסא בעל מראה מודרני ויוקרתי ולכן לקח אלמנטים קלאסיים כמו ריפוד קפיטונאז' (ריפוד עם כפתורים, תחשבו על הספות אצל סבא וסבתא – אז כזה) והרכיב אותו על שלדת פלדת בעיצוב באהואוס.

2.כיסא ריסום (Risom chair)

המעצב הדני-אמריקאי ג'נס ריסום עיצב את הכיסא הזה באמצע מלחמת העולם השנייה. המלחמה הביאה למחסור בחומרים רבים בתעשיית הרהיטים וג'נס נאלץ לאלתר: הוא עיצב את המושב ואת המשענת באמצעות שאריות של בד מצנחים, אותן הוא חתך לרצועות ופרס בצורת שתי וערב על גבי מסגרת עץ. פשוט וגאוני.

מדריך הכיסאות | איור: עינב וייסמן

מדריך הכיסאות | איור: עינב וייסמן

3.כיסא ג'ינרט (Jeanneret chair)

נקרא גם כיסא אופיס ועוצב במקור על ידי המעצב הצרפתי פייר ג'ינרט עבור בניין ממשלתי בעיר צ'אנדיגאר שבהודו. הכסא הפך לפופולרי מאוד בהודו בשנות ה-50 אך לקראת סוף המאה ה-20 הייצור שלו הופסק. לאחרונה הוא הפך לפריט אספנות בעל ביקוש רב. אפשר להבין למה.

4.כיסא ביצה (Egg chair)

כיסא שעיצב המעצב הדני ארנה ג'קובסון עבור SAS Royal Hotel בקופנהגן, אי שם בשלהי שנות ה-50. קו המתאר המעוגל של הכסא אמור לתת קונטרה לעיצוב הגיאומטרי של בית המלון, וההשראה של ג'קובסון הגיעה מעבודות קרמיות בחימר.

5. שזלונג (Chaise Longue)

עוד לפני שהשתלט על כל סלון רענן בישראל נודע השזלונג ככיסא מאורך עם תמיכה לרגליים, שמקורו בצרפת של המאה ה-16, בתקופת הרוקוקו. הכיסא הנוח היה סמל של מעמד האצולה הצרפתי והתהדר לרוב בריפוד קפיטונז' מיודענו – ריפוד מיוחד עם כפתורים שקועים השזורים בבד המרופד.

6. מונובלוק (Monobloc)

הכיסא הנפוץ בעולם הוא כיסא המונובלוק, זה המכונה במחוזותינו פשוט "כיסא כתר". הכיסא עשוי מיציקת פלסטיק אחידה ומכאן שמו. הוא הגיח לחיינו בשנות ה-70 וכעת ניתן למצוא אותו בכל מקום בעולם. הוא זול להחריד לייצור ועמיד בכמעט כל תנאי מזג האויר. ללא ספק המונובלוק הוא אחד הסמלים המובהקים של התרבות הגלובלית של זמננו.

מדריך הכיסאות | איור: עינב וייסמן

מדריך הכיסאות | איור: עינב וייסמן

 

7.כיסא סאקו (Sacco chair)

כיסא הפוף הראשון בעולם. הומצא בשנת 1968 על ידי 3 מעצבים איטלקיים. בעקבות מלחמת העולם השנייה הצטבר ידע רב בנושא הנדסת חומרים ולתחום הריהוט נכנסו חומרים חדשים לחלוטין, כמו קלקר. הסאקו נוצר כשהמעצבים ארזו את הקלקר בכיסוי ויצרו לדבריהם "כיסא חסר צורה". הכיסא הפך לפופולרי מאוד בקרב התנועה ההיפית של אותם ימים.
ובהזדמנות זאת, ראיתם/ן כבר את חלון הפופים שלנו בדיזי? תראו איזה יופי.

8. כיסא צבעוני (Tulip chair)

יצירתו של המעצב הפיני-אמריקאי אירון סארינן. בשנת 1956 החליט המעצב שהוא שם סוף לאוסף הרגליים שנוצר מכיסאות אוכל בשילוב שולחן האוכל המשפחתי. לדבריו 4 רגליים לכיסא יוצרות סביבה "מכוערת, מבלבלת וחסרת מנוחה" ולכן הוא הביא לעולם כיסא מודרני בעל רגל אחת בלבד.

מדריך הכיסאות | איור: עינב וייסמן

מדריך הכיסאות | איור: עינב וייסמן

9.כיסא יורובה (Yoruba chair)

כיסא מסורתי של בני תרבות היורובה ממערב אפריקה, אשר שימש בעבר את השליטים ואת בני המעמד הגבוה באזור ניגריה וגאנה. הכיסא בנוי מאלפי חרוזים קטנים השזורים אחד לשני כאשר השזירה מורכבת על מסגרת עץ. כסאות יורובה בד"כ מעוטרים בדוגמא של צורות גיאומטריות או צמחים בעלי צבעים בוהקים.

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...