בעולםכלליעיצוב

בעולם | שובו של המקרמה

פורסם ע"יShoofra 31 באוקטובר 2018 אין תגובות
אומני מקרמה שכדאי להכיר

כתבה: אור שלום

ההיסטוריה תמיד חוזרת

בשנתיים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר אמנים ומעצבים מתמחים באומנות המקרמה – קישוטי הקיר הבוהמיינים משנות ה-60 וה-70. תודות לאינסטגראם ופינטרסט האופנה הזאת חזרה ובגדול, ואנחנו מוצפים באמנים המתמחים בזה ועושים את זה בצורה מדהימה.

קצת על ההיסטוריה של האומנות הזאת

המקור של האומנות הדקורטיבית של קשירת חבלים מיוחס בעיקר לשתי תרבויות גדולות: האריגה הערבית של המאה ה-13 שעוררה את ההשראה לקישוטי הקיר שאנחנו מכירים כיום, ואומנות קשירת הלולאות הסינית מהמאה ה-13 שיצרה סמלים אין-סופיים מקשרים שונים וסבוכים אחד בשני, המסמלים אריכות ימים.

גם למלחים אירופאיים בשנים 1700 עד 1830 יש תרומה לאומנות הזאת. המלחים היו מומחים בקשירת קשרים מסובכים ומיוחדים שסימנו את ההיסטוריה של הספינה ומקומות שאליה היא הפליגה. חבלים קשורים בצורות שונות ומיוחדות אף נחשבו כמתנה לגיטימית שהעבירו המלחים בין אחד לשני.

למרות המורשת ההיסטורית הענפה הזאת, עבודת קשירת החבל הדקורטיבית נותרה מאחור עד סוף שנות  ה-60 ותחילת ה-70 , שם היא זכתה לתחייה מחדש והופיע בכל מגזין עיצוב לבית. אבל כמו הרבה אופנות מוצלחות, מה שהתחיל כסגנון בוהמי ושיקי הפך עד סוף שנות ה- 70 לקיטצ' המוני כאשר אנשים היו יוצרים בעזרת טכניקות המקרמה ערסלים, תיקי גולף, מסגרות של תמונות, בגדי ים ועוד.

היום, עם חזרתן לאור הזרקורים של טכניקות טקסטיל רבות (כמו רקמה בעולם האופנה, שטיחים בעבודת יד בעולמות עיצוב הפנים וגם בשופרא, עם אריגי ענק בחלונות הראווה החורפיים של החנויות התל-אביביות), גם המקרמה תפס את מקומו עם הרבה פחות קיטצ' מבעבר ועם הרבה יותר סטייל וניחוח של אומנות יותר מאשר תחביב.

הנה סקירה של כמה אומנים שעושים דברים מרהיבים בתחום בשנים האחרונות:

MACRO MACRAMÉ

מאווה פיצ'ו היא מעצבת ניו יורקית שאין ספק שהיא אוהבת את מה שהיא עשה. מאווה מעצבת יצירות מקרמה בגודל של 7 מטר המעטרות חלונות ראווה, גלריות ובתי מלון בניו יורק. המעצבת התחילה את דרכה בעיצוב חלונות ראווה. באחד הפרויקטים שלה, כשעבדה על חלון הראווה של דונה קארן, הוחלט שחלק מהתצוגה בחלון תהיה שטיח קיר בסגנון מקרמה. מאווה החליטה לנסות ללמוד בעצמה את הטכניקה ובעזרת כמה ספרים על מקרמה וסרטוני יוטיוב היא יצרה את היצירה הראשונה שלה ותלתה אותה בחלון הראווה. מאז היא משתפת פעולה עם הרבה חנויות ועסקים המבקשים להכניס טאצ' יותר חם לחלל שלהם. באתר האינטרנט שלה אפשר להתרשם ממה שהיא עושה ובעיקר להתרגש מהיצירות היפהפיות האלה.

עבודות המקרמה של מאווה פיצ'ו

עבודות המקרמה של מאווה פיצ'ו

Windy Chien

יוצרת אמריקאית – סינית הידועה בעיקר בעקבות הספר שלה "The year of knot".  הספר מתעד את האתגר שלה ללמוד כל יום במשך שנה קשר מקרמה חדש, מקשר קטן שכל ילד יכול לעשות ועד קשרים מסובכים יותר שדורשים קורדינאציה מורכבת. היא תיעדה את השנה של היצירה בספר המרהיב שלה וכמו כן בעמוד האינסטגראם הזה.

מתוך עמוד האינסטגרם theyearofknots@

מתוך עמוד האינסטגרם theyearofknots@

מתוך עמוד האינסטגרם theyearofknots@

מתוך עמוד האינסטגרם theyearofknots@

בנוסף לספר היא יוצרת קישוטי קיר ענקיים למסעדות וגלריות ומאתגרת את הגישה המסורתית למקרמה פעם אחר פעם. אפשר למצוא ביוטיוב כל מיני סירטוני DIY שלה, או אפשר פשוט להתמכר לעמוד האינסטגראם שלה. הרבה פעמים בבתי ספר לעיצוב מפצירים בסטודנטים להסתכל אחורה על אומנות מסורתית ולנסות למצוא לה פירושים חדשים, אין ספק שווינדי עושה את הדבר הזה בדיוק, ולכן היא מצליחה להרשים עם האומנות שלה פעם אחר פעם.

עבודת מקרמה של ווינדי צ'יין

עבודת מקרמה של ווינדי צ'יין

 

Holly Mueller

הולי מולר היא מעצבת טקסטיל כבר שנים רבות, אבל את הפריצה הגדולה שלה היא עשתה בזכות האהבה שלה למקרמה. הולי חוקרת כבר כמה שנים צורות וטקסטילים בהדפס גאומטרי מכל העולם ונראה שאת המסקנות של המחקר היא מציגה ביצירות המקרמה שלה. בנוסף לדוגמאות המשוגעות שהיא מעצבת היא מוסיפה ליצירות שלה גם חומרים נוספים כמו חישוקים מעץ וחרוזים מאבן. העבודות שלה מאוד מעודכנות ויש להן טאץ' מודרני ומדויק. איך היא עושה את זה? – הנה סרטון שמראה על קצה המזלג איך יוצרים כאלה דברים מדהימים:

נסכם ונאמר שבשנים האחרונות אינסטגראם ופינטרסט אחראים להרבה אופנות, חלקן מתחלפות וחלקן כאן כדי להישאר. נראה שמקרמה, עם כל ההיסטוריה העשירה שלו, הוא כאן להישאר. כל פעם שחושבים שזה כבר מיצה את עצמו וראינו הכל, עוד מעצב מוצא זווית חדשה בתוך התחום הזה ומצליח לחדש איתה. מזכיר לכולנו שלפעמים לא צריך ללכת לחפש רחוק בשביל למצוא השראה.

תגובות מפייסבוק

פוסטים שעשויים לעניין אותך

השאירו תגובה

מצאו את
הסניף הקרוב
Store Locator is loading from Storemapper store locator software...